התחדש המו"מ בין החונטה בסודאן לבין האופוזיציה; נעצר אחד מראשי הנוער הקומוניסטי

המועצה הצבאית השולטת בסודאן הגיעה להסכם עם קבוצות האופוזיציה וארגוני המחאה הפועלים במדינה כך נמסר הבוקר (שישי) בעיתון "אל אתיחאד" היוצא לאור בחיפה. על פי ההסכם, המועצה הצבאית תשתף את האופוזיציה בשלטון בתקופת המעבר עד לקיומן של בחירות דמוקרטיות. נציגי שני הצדדים, שדנו ביניהם בבירה ח'רטום ביומיים האחרונים, הודיעו על הצעד רשמית במסיבת עיתונאים.

2019-07-05_173659

מפגש המועצה הצבאית השולטת בסודאן וקבוצות האופוזיציה וארגוני המחאה, אתמול, בח'רטום (צילום: המפלגה הקומוניסטית הסודאנית)

\

בעקבות ההודעה, אלפי אנשים יצאו לרחובות בפרץ שמחה. נציגי שני הצדדים, שדנו ביניהם בחרטום ביומיים האחרונים, סיכמו "להקים מועצה סוברנית באמצעות רוטציה בין הצבא והאזרחים לאורך תקופה של כשלוש שנים או מעט יותר", לדבריו של המתווך מטעם האיחוד האפריקני, מוחמד חסן לבאט, במסיבת העיתונאים.

שני הצדדים הסכימו לדחות את הקמתו של גוף מחוקק. בעבר הוסכם בין הצדדים כי קואליציית הארגונים האזרחיים תזכה לשני שלישים מהמושבים אך לאחר שב-3 ביוני פיזרו כוחות הביטחון ומיליציות צבאיות באלימות רבה מחאה המונית מחוץ למפקדת הצבא בח'רטום בדרישה לבטל את השלטון הצבאי והשיחות קרסו.

הצדדים הסכימו גם על הקמת ממשלה עצמאית וכן על פתיחת חקירה עצמאית ושקופה אודות האירועים האלימים בשבועות האחרונים. על פי ארגוני האופוזיציה, 128 בני אדם נהרגו באירועים אלו, בעוד הממשלה הנוכחית טוענת כי מדובר ב-62 בני אדם. מוקדם יותר השבוע העניק ראש המועצה הצבאית הזמנית של סודאן, הגנרל עבד אלפתאח אלבורהאן, חנינה ל-235 חברי התנועות ההתנגדות בסודאן ביניהם חברים בוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית. יצוין שחרף החנינה, אתמול נעצר אחד מראשי הנוער הקומוניסטית, רידואן דאוד, ממנהיגי האיחוד תנועות האופוזיציה. אשתו של העצור, סועאד איברהים, מסרה כי אנשי מיליציה הפועלים בתיאום עם הצבא באו לביתם, עצרו אותו ולא ניתן היה לקבל פרטים על מקום מעצרו. יצוין שביום רביעי נעצר פעיל נוסף, מסעוד אלחסן, על ידי אותה מיליציה חמושה.

סודאן סובלת ממשבר כלכלי חריף שהוציא אלפים לרחובות מאז דצמבר, אך במהרה לבשה המחאה אופי פוליטי נגד הרודן אלבשיר, המבוקש בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג בגין רצח העם בדארפור. אלבשיר הודח באפריל האחרון, לאחר 30 שנות שלטון רודני, ומאז שלטה במדינה מועצת המעבר הצבאית.