השר להשכלה גבוהה החדש זאב אלקין – מתומכי 'אם תרצו' הוותיקים

השר להגנת הסביבה היוצא, זאב אֶלְקִין, הוא השר החדש להשכלה גבוהה ומשאבי המים, חבר הקבינט המדיניביטחוני וחבר הכנסת ותיק שתמיד מיצב את עצמו באגף הימני ביותר בכל מסגרת מפלגתית בה פעל.

השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, אורח כבוד בכנס השנתי של "אם תרצו" במרכז מורשת מנחם בגין בירושלים, יוני 2011 (צילום מסך)

אלקין הגיע אולי במפתיע למשרד המדומיין להשכלה גבוהה, אך בעבר הציג סדר יום פוליטי בתחום אחריותו החדש. אלקין תמך התארגנות הפשיסטית "אם תרצו" מאז הקמתה לפני יותר מעשור ואף השתתף כאורח מרכזי בכינוסים השנתיים של התנועה. לדברי אלקין בכנס שנערך ביוני 2011 "אם תרצו חייבת להחזיר את האקדמיה לקו השפיות וכבר הצלחתם לשנות את השיח. המדינה צריכה אתכם, החברה צריכה אתכם".

בנאומו בוועידה השנתית, ביוני 2014, הרעיף שוב שבחים על התנועה והציב בפניה אתגר חדש: "אתם התשובה לעייפות הפוסטציונית שהפכה לזרם המרכזי בעולם האקדמי בישראל. המגמה הפוסטציונות שולטת וצו השעה הוא לשנות זאת. מי שיכול למלא את המשימה היא 'אם תרצו'. פעם הציונות הייתה מובנת מאליה, אך לא כעת. הציונות צריכה לשוב למוחם של הצעירים".

יצוין שאלקין הימניקיצוני ולא ממש אוהב שקיפות. לאחרונה נחשף כי הוא השר היחידי שלא הגיש הצהרות הון פעמיים ברציפות. זאת, למרות שהוא מחויב להגיש את הצהרת ההון שלו למבקר המדינה אחת לשנה, הוא לא הגיש את הצהרתו עבור 2018 וגם עבור 2019. מבין כל 23 השרים בממשלה היוצאת – רק הוא ואמיר אוחנה טרם הגישו הצהרת הון עבור 2019. אלקין תוזכר לא פחות מ-5 פעמים על ידי מבקר המדינה בנוגע להגשת ההצהרה.

כמו כן, במשך שלוש השנים האחרונות משרדו של אלקין לא נענה לבקשות חופש מידע שדרשו לחשוף את יומנו. בעקבות כך, בכל שנה מחדש גרר אלקין את המשרד להגנת הסביבה לבית המשפט, הפסיד במשפט וחשף את יומנו באיחור משמעותי.