השמאל בגואטמלה רשם השיג חרף הזיופים; ידידו של נתניהו נפרד מהנשיאות

אזרחי גואטמלה הלכו ביום ראשון האחרון לקלפיות לבחור את נשיאם הבא ורק אתמול פורסמו התוצאות הרשמיות. הבחירות נערכו על רקע חוסר אמון גדול של הציבור בפוליטיקאים ובעובדי המדינה הבכירים בגלל מעשי השחיתות הרבים, ובשעה שעשרות אלפים בורחים מהעוני ואלימות הכנופיות בארצם ומחפשים עתיד טוב יותר בארה"ב.

בבחירות לנשיאות גואטמלה התמודדו 19 מועמדים, ביניהם ארבעה פעילי שמאל. לפי החוק במדינה, הנשיא ג'ימי מורלס, ידידו הטוב של בנימין נתניהו, לא יכול היה להתמודד לכהונה שנייה. יחד עם זאת, אף אחד מהמועמדים לא קיבל יותר מ-50% מהקולות בסיבוב הראשון ושני מועמדי הימין המובילים, אף הם חשודים במעשי שחיתות, יתמודדו בסיבוב שני שייערך ב-11 באוגוסט.

2019-06-18_212347

מועמדת השמאל תלמה קברראס באסיפת בחירות (צילום: התנעה לשחרור העמים)

זה מספר שנים שנשיאים ושרים לשעבר, כמו גם מחוקקים, שופטים ואנשי עסקים, הואשמו במסגרת מאבק מתמשך נגד השחיתות במדינה. על הכוונת שלהם נמצא חבר חוקרים בינלאומי שנתמך על ידי האו"ם, שהוביל את אחד המאבקים היעילים ביותר נגד השחיתות באמריקה הלטינית. הקבוצה משמשת דוגמה למדינות אחרות באזור, שנאבקות לשים קץ למעשי השוחד שמהם נובעים חלק גדול מחוסר השוויון והאלימות.

לאורך עבודתם, חברי הקבוצה שיתפו פעולה עם התביעה בגואטמלה, ופעלו לחיזוק המוסדות בדמוקרטיה השבירה שקמה אחרי עשרות שנים של שלטון צבאי ומלחמת אזרחים שנמשכה 36 שנה. אך לנאשמים בעלי ברית חזקיםהבורגנות הגדולה ונשיאם היוצא מורלס, שבין היתר החליט על העברת שגרירות ארצו לירושלים. הנשיא הנוכחי תמך במהלך מערכת הבחירות ברפורמות במדינתו, אך מיהר להחליף צד ברגע שהחוקרים הבלתיתלויים מצאו פגם במעשיו ובמעשי בני משפחתו, והוא מואשם בשחיתות. עם זאת, הוא לא עמד למשפט בגלל החסינות שממנה הוא נהנה מתוקף תפקידו. מאז החריפה ההתקפה של מורלס נגד החוקרים בטענה ש"אין כלום כי לא היה כלום".

"כוונתם של אנשי העסקים, המחוקקים, שופטי בית המשפט העליון, של כל חברי הממשלה המואשמים היא להבטיח שלא יבואו על עונשם", אמר בשבוע שעבר ל"ניו יורק טיימס" מי שעומד בראש חבר החוקרים העצמאיים, איוון ולסקס. "לשם כך עליהם להחזיק בשלטון". עתה מורלס ממתין לקבלת חנינה מהנשיא שייבחר בסיבוב השני.

כאמור, ארבעה מועמדים מן השמאל התמודדו בבחירות, אבל אחד מהם: מנהיגת העמים המקוריים, ברטה קברראס, הגיעה למקום הרביעי עם כ-11 אחוז מקולות הבוחרים. קברראס עומדת בראש "התנועה לשחרור העמים" שהוקמה על ידי איכרים, בני העמים המקוריים ופעילי שמאל לפני כשנתיים.

מדובר בהישג, כי במערכת הבחירות נרשמו איסדרים רבים, כולל זיופים בקנה מידה גדול ו"היעלמותם" של פתקי ההצבעה של מפלגות השמאל מהקלפיות. בהודעה שפרסמה הבוקר התנועה נמסר כי "אינה מכירה בתוצאות הבחירות" עקב הזיופים ומעשי המרמה הרבים שנרשמו לרוחבה ולאורכה של המדינה המרכזאמריקאית ביום הבחירות ובעת ספירת הקולות.