הריסה למען הישרדות פוליטית: תגובה חריפה להרס הבתים בקלנסווה

אלפים רבים הפגינו ביום שישי שעבר (13.1) ברחובות קלנסווה נגד הריסת הבתים בעיר במהלך השבוע, בהם חברי כנסת של הרשימה המשותפת בראשות ח"כ איימן עודה (חד"ש), יו"ר ועדת המעקב של האזרחים הערבים בישראל, ח"כ לשעבר מוחמד ברכה (חד"ש); מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, ומזכיר חד"ש, מנצור דהאמשה.

המחאה בקלנסווה החלה בתהלוכה שיצאה ממרכז העיר והסתיימה באתר שבו נהרסו שלושה בתים. בעצרת בקלנסווה הודיעו שהוקמה קרן מיוחדת לגיוס כספים במטרה לבנות מחדש את הבתים שנהרסו. המבצע לגיוס הכספים החל במהלך תפילות יום השישי ברחבי הארץ. בעצרת בתום ההפגנה, קרא חוסאם מכלוף, תושב שביתו נהרס, לחברי הכנסת, לראשי הרשויות ולמנהיגים הערבים להתגייס למען המשפחות: "אנחנו נישאר כאן על אדמתנו ושום דבר לא יזיז אותנו מכאן, הם יכולים להרוס את הבתים אבל הם לא יהרסו את נפשנו".

 2017-01-16_191124

יו"ר ועדת המעקב, ח"כ לשעבר ברכה (חד"ש), במהלך העצרת שנערכה ביום שישי האחרון בקלנסווה (צילום: זו הדרך)

אחד עשר בתים נהרסו בשבוע שעבר (10.11) בידי היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה של משרד האוצר, ובסיוע המשטרה. הבתים שנהרסו, חלקם בשלבי בנייה סופיים, היו בבעלות ארבע משפחות שבנו אותם על קרקע שבבעלותן ויועדה לחקלאות. לדבריהן, נודע להן לגבי הוצאת צו הריסה מינהלי לבתים רק יומיים לפני ההריסה, כך שהן לא הספיקו להתמודד עמו מבחינה משפטית ולמנוע את המהלך.

בעקבות הריסת המבנים הודיע ראש העיר קלנסווה, עבד אל–בסאט סלאמה, כי בכוונתו להתפטר מתפקידו. כמו כן, נערכה ישיבת חירום בהשתתפות וועדת המעקב וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת, שקראו לשביתה כללית ביום המחרת ביישובים הערביים. מליאת ועדת המעקב תתכנס שוב על מנת לתכנן צעדי מחאה נוספים. יו"ר ועדת המעקב, ח"כ לשעבר ברכה (חד"ש), אמר לעיתונאים במהלך האירוע בקלנסווה: "העצרת היא מסר לממשלה שאינה יכולה להרוס בתים והציבור הערבי יישאר אדיש. אני מעריך שראש הממשלה מנסה ליצור לא רק מחזה של חורבות, אלא גם מחזה של דמים, ואני קורא לו לא לדרדר את המצב בגלל גחמותיו ומצוקותיו. אנחנו ננהל מאבק על הבית, מאבק על עצם קיומנו ונבנה את הבתים מחדש.

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ עודה, אמר בקלנסווה: "אלפים יצאו היום להשתתף בהפגנה, משפחות שלמות, נשים גברים וילדים, במספרים חסרי תקדים בשנים האחרונות, בקריאה ברורה נגד הפשע והאכזריות של הריסת בתים שנבנו על אדמה פרטית. הציבור הערבי כבר יודע שראש הממשלה החליט לסמן אותו כאויב מספר אחת, ועכשיו הוא מנסה להסתיר את השחיתות שלו בהרס ובהסתה פרועה".

מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י), עאדל עאמר, אמר בעקבות ההריסות: "פשע ההריסה בקלנסווה הוא עוד צעד חריף של ממשלת הימין שמעמיקה את מדיניות הקיפוח והנישול. יש לבחון את על פשעי הממשלה היום בהקשר פוליטי – ככל שחבל פרשיות השחיתות הרבות מתהדק על צוואר נתניהו, כך הוא מחריף את צעדיו נגד האוכלוסייה הערבית כאמצעי הסחה. אך הריסת הבתים וליבוי השנאה לא ישחררו את נתניהו מהתסבוכת אליה הוא נקלע בשירות בעלי ההון".

ביום השביתה, שהתקיימה למחרת ההריסה (11.1), כ-150 סטודנטים ערבים ויהודים הפגינו באוניברסיטת תלאביב נגד מדיניות הריסת הבתים של ממשלת ישראל. ח"כ עאידה תומא סלימאן וח"כ עבדאללה אבו מערוף (חד"ש, הרשימה המשותפת) השתתפו בהפגנה יחד עם תא הסטודנטים של חד"ש ותנועות סטודנטיאליות נוספות. בנאומה, קראה ח"כ תומאסלימאן להסיר את איום ההריסה מעל עשרות אלפי הבתים ולאשר את תכניות המתאר והבנייה ביישובים הערביים: "מה הם רוצים? שנפסיק לחיות? שנפסיק להתקיים? ביבי נתניהו דיבר עלינו כאילו הוא אנו האויב. הוא שכח שקלנסווה נמצאת בתוך מדינת ישראל ואנחנו אזרחים פה, וגם לנו מגיעות זכויות".

באותו בוקר ביקר ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) בקלנסווה. ביישוב שוחח ח"כ חנין עם המשפחות שבתיהן נהרסו. בפגישה עם ועד הפעולה של התושבים אמר חנין: "כואב הלב לראות את המשפחות שבתיהן נהרסו. אלה בתים שנבנו על אדמה פרטית. אין כל דימיון בין פרשת עמונה לבין הריסת הבתים בקלנסווה. לכן זו חוצפה מצד נתניהו לקרוא לזה 'הגשמת שוויון'", והוסיף: "הרי כך בדיוק נראית אפליה מקוממת. הסתה נגד המיעוט היא מפלטו האחרון של הנבל".

יצויין שאירועי מחאה, בהובלת פעילי חד"ש, התקיימו גם באום אלפחם, בעראבה ובסח'נין ביום ו' (13.1) ובריינה, בעכו, בשפרעם ובנצרת בשבת (14.1).

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב