הפגנות ברחבי רוסיה בהובלת המפלגה הקומוניסטית נגד העלאת גיל הפרישה

כ-150 אלף מפגינים ברחבי רוסיה ורבבות מפגינים בבירה מוסקבה, הפגינו אתמול (שבת) נגד העלאת גיל הפרישה, שנחקקה במהלך בזק ערב תחילת משחקי המונדיאל במדינה. את גל המחאות הנוכחי, הגדול ביותר עד כה מבחינת היקף המשתתפים, מובילה המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית.

2018-07-29_182510

רבבות מפגינים, אתמול, בשדרות סחרוב (לשעבר נובוקירובסקי) בבירה מוסקבה (צילום: המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית)

 

בצעדות התנוססו דגלים אדומים רבים, והונפו שלטים הקוראים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסלק את ידיו מהפנסיות של העובדים: "אנחנו רוצים לחיות מהפנסיות שלנו ולא למות בעבודה", ו"קחו כסף מהעשירים ולא מהעובדים". חלק מהמפגינים הסתובבו כשהם נושאים שלדים עליהם נכתב "ממתין לפנסיה", בגלל שהחולט על העלאת הפנסיות לגיל שעולה על תוחלת החיים הממוצעת ברוסיה.

ערב תחילת משחקי גביע העולם בכדורגל הודיעו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה דימיטרי מדבדב על ביטול אחד החוקים החברתיים של ברית המועצות לשעבר ועל העלאת גיל הפרישה לנשים מ-55 ל-63 ולגברים מ-60 ל-65. יצוין תוחלת החיים הממוצעת ברוסיה עומדת כיום על כ-66 שנים – זאת לעומת תחולת חיים של כ73- בעת התפרקות ברה"מ בתחילת שנות ה-90 של המאה שעברה. המשמעות של הרפורמה הניאו-ליברלית של הממשלה הרוסית הימנית: רבים מהגברים העובדים לא יזכו ליהנות כלל מפנסיה. גמלת הפנסיה הממוצעת ברוסיה עומדת על כ-14 אלף רובל בחודש (715 שקל).

המפלגה הקומוניסטית דורשת לקייים משאל עם בנוגע לשאלת הפנסיות. לטענת מסר מנהיג המפלגה גנאדי זיוגאנוב. עוד הוסיף שכמעט 3 מיליון אזרחים כבר חתמו על עצומה הקוראת לביטול המהלך. "פוטין כלל לא הזכיר את כוונתו לבצע מהלך כזה במהלך קמפיין הבחירות שלו לנשיאות רוסיה", אמר זיוגאנוב אתמול בעצרת במוסקבה והוסיף "עשרות אלפים התקבצו כאן להגיד לא לרפורמה בפנסיות. זוהי מכה קשה לכל אזרח במדינה שלנו. כיום, הרבה מהגברים ברוסיה מתים בתחילת שנות השישים לחייהם, והם כולם יקבלו את הפנסיה שלהם בארונות הקבורה שלהם".