הפגנות ברחבי לבנון עקב החמרת המצב הכלכלי והחברתי; גם בסוריה פרצו מחאות

אלפי בני אדם יצאו בלילה (מוצאי שבת) לרחובות לבנון, זה היום השני ברציפות, במחאה על המצב הכלכלי הקשה. מחאות נרשמו בכל רחבי המדינה, כאשר במוקד הבירה ביירות. המוחים התעמתו עם הצבא וכוחות הביטחון, הציתו צמיגים וחסמו דרכים, ותקפו  מרכזי מסחר ובנקים. כך מסרה המפלגה הקומוניסטית הלבנונית.

מפגינים במרכז ביירות, אתמול, בשעות הערב (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

תחילתם של המחאות הכלכליות באוקטובר האחרון אז התרחש המשבר הפיננסי הקשה, והלירה המקומית איבדה כ-70% מערכה, שיא של כל הזמנים. כעת בעקבות משבר הקורונה העולמי המצב הכלכלי אף קשה עוד יותר וכמעט מחצית האוכלוסייה מתחת לקו העוני.

בעיר טריפולי שבצפון. המפגינים השליכו אבנים וחפצים אחרים וירו זיקוקים לעבר חיילים ושוטרים – שמצדם פזרו את המפגינים באמצעות גז מדמיע ואמצעים נוספים לפיזור הפגנות. מחאות התקיימו גם בנבטיה, בחצבייה, במחוז עכאר הצפוני ובצידון שבדרום.

בעקבות המחאות ראש ממשלת לבנון חסן דיאב כינס אתמול ישיבת חירום עם בכירים בממשל ובמשק הלבנוני, ועם נגיד הבנק המרכזי במדינה וראשי הבנקים המסחריים. לאחר הישיבה הודיע דיאב כי יזרים דולר אמריקני לשוק כדי למנוע את המשך נפילת הלירה, החל מיום שני הקרוב.

גם בסוריה נרשמו בימים האחרונים מחאות בעקבות המצב החברתי והכלכלי הקשה. המחאות פרצו באופן נדיר תחת משטרו של אסד, בעקבות התרסקות המטבע הסורי והמשבר הכלכלי המעמיק. אלפים במחוזות הדרומיים של המדינה, זאת על אף נוכחות צבאית ומבצע צבאי שהתקיים בשבועות האחרונים סמוך לעיר דראע, להפגנות לא אלימות נגד המשטר

דיווח של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית על המחאות ברחבי המדינה (בערבית):

http://www.lcparty.org/lebanon/item/32742-2020-06-13-18-55-55