"הסרדינים": 100 אלף אזרחים הפגינו ברומא נגד הפשיזם והגזענות

מאה אלף מפגינים הצטרפו אתמול (שבת) להפגנה אנטיפשיסטית שנערכה בכיכר ג'יובאני הקדוש במרכז רומא. זו ההפגנה האחרונה בסדרה של 130 מחאות ועצרות המוניות שנערכו בשבועות האחרונים ברחבי איטליה ובהן מילנו, נאפולי, בולוניה ופלרמו. כך מוסר הבוקר העיתון הקומוניסטי "איל מניפסטו" היוצא לאור ברומא. הפגנות של אזרחי איטליה נערכו גם בפריז, לונדון, בריסל ומדריד.

מאז ההפגנה הראשונה בבולוניה, ב-14 בנובמבר האחרון, מתפתחת באיטליה תנועה אנטיפשיסטית עממית והמונית תחת השם "הסרדינים". על רקע ניצחונה הטרי של מפלגת הימין הקיצוני "לה לגה" באומבריה באוקטובר האחרון, והחשש שניצחון דומה צפוי להתרחש במחוז שלהם, אמיליהרומנה, החליטו ארבעת מייסדי התנועה מאטיה סנטורי, רוברטו מורוטי, ג'וליה טרפולוני ואנדריאה גארפה לעשות מעשה, ולהוציא לכיכר העיר מפגינים תחת הסיסמה "6,000 נגד סלביני".

"הסרדינים" מפגינים, אמש, במרכז רומא. בכרזה נכתב "אנטיפשיסטי" (צילום: דף הפייסבוק של תנועה ברומא)

על פי העיתון המארגנים קיוו כי אל הכיכר יגיעו כ-6,000 מפגינים כמספר האנשים שהיא יכולה להכיל. אולם, גם האופטימיים שבהם לא ציפו ל-15 אלף המפגינים שהגיעו אל ההפגנה ו"הצטופפו בכיכר כמו סרדינים". לדברי המארגנים, מספר המפגינים שהגיעו לכיכר גרם למארגנים להחליף בן ליל את שם המחאה מ"6000 נגד סלביני" ל"תנועת הסרדינים".

יצוין שקריאת ההפגנה פורסמה כדי לקיים "הפגנת מחאה" נגד עצרת תמיכה בסלביני שנערכה באותה שעה ובאותה עיר. כך להפתעת הניאופשיסטים, רק כמה אלפים לקחו חלק בעצרת, לעומת כ-15 אלף שהגיעו להפגנת המחאה. בקריאה שפרסמו הפייסבוק כתבו המארגנים: "פופוליסטים, החגיגה נגמרה. אנחנו הסרדינים, ועכשיו תמצאו אותנו בכל מקום." התנועה האנטיפשיסטית מגדירה את עצמה "לא מפלגתית", אך שירת "בלה צ'או" – שיר פוליטי מובהק המזוהה עם הלוחמים הקומוניסטים בפשיסטים במהלך מלחמת העולם השנייה, מלווה את עצרות ה"סרדינים" והפכה להמנונם.

מאז, כמעט בכל יום יש הפגנה בעיר אחרת. כעבור כמה ימים התכנסו יותר מ-10 אלף בני אדם בפרמה. בחמישי נערכו עצרות בהשתתפות רבבות בכיכרות המרכזיים של וורונה וגנואה. לפני כן היו הפגנות של אלפים בקלבריה שבסיציליה ובמודנה. מה שהתחיל במחוז אמיליהרומנה, בגלל הבחירות שיתקיימו בו ב-26 בינואר, התפשט בשבועות האחרונים לכל רחבי איטליה. אחרי מלחמת העולם השנייה ועד לשנות ה-90 שלטה המפלגה הקומוניסטית באמיליהרומנה אחריה שלטו מפלגות השמאל. לקראת הבחירות המקומיות ב-26 בינואר סלביני, שגוש הימין הקיצוני בהנהגתו זכה בכל חמש מערכות הבחירות האזוריות ב-2019, הבטיח "לשחרר את אמיליהרומנה מהשמאל".