הנשיא ארדואן חושש מסיבוב שני בבחירות לנשיאות טורקיה

ב-24 ביוני יתקיימו בטורקיה בחירות כלליות לנשיאות ולפרלמנט. את הבחירות, שאמורות היו להתקיים בשנה הבאה, הקדים הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן בגלל המצב הכלכלי המדרדר והפועל לרעתו. הבחירות לפרלמנט (שיגדל ל-600 נציגים) יתקיימו ב-87 מחוזות בחירה, שיזכו בייצוג בהתאם למספר הבוחרים.

במוסד הנשיאות בטורקיה חלו בעשור האחרון שינויים משמעותיים: ב-2007 נקבע במשאל כי העם בוחר ישירות בנשיא, ולא הפרלמנט. הבחירות הראשונות לנשיאות נערכוב-2014. כשמונה ארדואן לנשיא, החל מיד במאבק להרחבת סמכויותיו ולמען שינוי שיטת הממשל לרפובליקה נשיאותית. משאל עם שהתקיים ב-2017 הכריע ברוב קטן, ורבים טוענים שעקב זיופים גדולים, בעד מעבר ממשטר פרלמנטרי למשטר נשיאותי.

עתה, לראשונה, יהיה הנשיא הנבחר במקביל גם ראש המדינה, ראש הממשלה (משרה שתתבטל) ומפקדו העליון של הצבא. אם ארדואן, המועמד המוביל, ייבחר – יכהן גם כיו"ר המפלגה השלטת וירכז בידיו סמכויות אדירות. בינתיים יכול הנשיא להיבחר רק לשתי קדנציות בנות חמש שנים כל אחת.

2018-06-18_193352

כשבוע לפני הבחירות, חזו הסקרים כי ארדואן, מנהיג מפלגת הצדק והפיתוח האיסלמיסטית (AK), יקבל כ-45% מהקולות. יריבו, מוהרם אינצ'ה ממפלגת העם הרפובליקנית (CHP), מפלגת המרכז האופוזיציונית החילוניתקאמליסטית, יקבל בין 29% ל-32% מסך הקולות. מיראל אקשנר, שרה לשעבר מטעם החזית הלאומית (MHP) הימניתחילונית, ממנה פרשה והקימה ב-2017 את "מפלגת הטוב" (IYI), צפויה לאסוף 11-14% מהקולות. לסלחאטין דמיטראש, הנשיא לשעבר של מפלגת העמים הדמוקרטית (DHP), מפלגת השמאל והמיעוטים המתקדמת, היושב בכלא, מנבאים הסקרים בין 9% ל-12%. אם איש מהמועמדים לא יזכה ברוב מוחלט (יותר ממחצית הקולות), ייערך סיבוב נוסף.

הבחירות ייערכו בתנאים של מצב חירום בחלקים הכורדיים של המדינה, תוך לחימה מרובת קרבנות של הצבא נגד האוכלוסייה במזרח המוגדרת כטרוריסטית. נמשך טיהור מנגנוני הצבא, הממשל, החינוך והתקשורת מ"גולניסטים", תומכי פטהוללה גולן, המוגדרים אף הם כטרוריסטים. בטורקיה מתבצע כעת דיכוי אדיר של הזכויות הדמוקרטיות, וההדתה האסלאמיסטית, הניכרת בכל תחומי החיים, מאיימת להפוך על פיהם את הישגי החילון של אתא טורק.

ארדואן שולט באמצעי התקשורת במלואם. טורקיה מעורבת במלחמה נגד הכורדים בסוריה, ותומכת במורדים הסלפיסטים באידליב. היא אף פלשה לעיראק כדי לדכא את המחתרת הכורדית (PKK) בשטחה.

ארדואן נקלע לסכסוך עם רוב ארצות האיחוד האירופי, חלקן בנות בריתו בנאט"ו, ואף עם ארה"ב בגלל תמיכת האחרונה בכורדים בסוריה וסירובה להסגיר את פטהוללה גולן המואשם בקשר להפלת השלטון בטורקיה.

העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, כמו גם המצב בעזה, הם נושאים מרכזיים בתעמולת הבחירות של ארדואן. ואולם, הנושאים המרכזיים בציבור הם צניחת הלירה הטורקית, האינפלציה וגירעון סחר החוץ הגורמים להאטת הצמיחה.

אבישי ארליך

המנהיג הכורדי של השמאל: אמשיך

להיאבק למען עתידנו גם מבית הסוהר

שני מנהיגי שמאל מנהלים כעת מערכת בחירות לנשיאות ארצם מתא בבית הסוהר: סלהאטין דמירטאש בטורקיה, ונשיא ברזיל לשעבר לויאס אינאסיו "לולה" דה סילבה. דמירטאש, מראשי מפלגת העמים הדמוקרטית וחבר הפרלמנט באנקרה, מתמודד לנשיאות טורקיה (ר' כתבה בעמוד זה. הוא פרסם בסוף השבוע (16.6) מכתב גלוי בעיתון הצרפתי "לה מונד" תחת הכותרת: "אמשיך לפעול למען האינטרסים של העם, ואני מוכן לשלם על כך כל מחיר שיידרש".

דמירטאש התראיין לפני שבועיים בעיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה". לדבריו, "החלטתו של הנשיא ארדואן להקדים את הבחירות לא הייתה צפויה. אני הופתעתי שנבחרתי על ידי חבריי כדי לייצגם ולהתמודד לנשיאות. לא ידעתי איך להשיב, כי אני יושב בכלא בעקבות מעשיו הרודניים של ארדואן. עובדה זו מטילה מגבלות קשות עד מאוד על פעילותי הפוליטית. יחד עם זאת, שמחתי לקבל ידיעות על כך שמיליוני חברים, צעירים ונשים לקחו על עצמם את האחריות הכבדה לנהל את מערכת הבחירות ולקדם את המועמדות שלי, חרף הדיכוי והפחד הקיימים ברחוב הטורקי".

בתשובה לשאלה מהם המסרים העיקריים של מפלגתו בקמפיין הבחירות, השיב דמירטאש: "המסרים שלנו הם די ברורים ועוסקים במצבה הגרוע של הכלכלה, בקידום הצדק החברתי, למען השוויון, הדמוקרטיה והשלום. אנו מציעים לחוקק חוקה חדשה שתבטיח שוויון לכל האזרחים מכל הקהילות, הדתות והעדות. תהא זו חוקה דמוקרטית שבבסיסה חירות, שוויון וזכויות לכל: זכויות לנשים, לבעלי הנטיות המיניות השונות, הגנה על הסביבה ואף הגנה על החיות".

"אתה שוהה כבר כשנה בחצי במאסר, איך אתה מבלה את ימיך?" נשאל דמירטאש. הוא השיב: "אני יושב בתא קטן עם ידידי, חבר הפרלמנט עבדאללה זידאן. קיים איסור ליצור מגע או לדבר עם האסירים הפוליטיים הנוספים, ואנו רואים את בני המשפחה רק במשך שעה אחת בחודש. אנו יכולים לצאת מהתא ארבע שעות מדי שבוע ולקיים פעילות גופנית, כך שאנו מבלים את מרבית זמננו בקריאת עיתונים וספרים. כמו כן, ישנן עשרות תביעות שהוגשו נגדי, לרוב בגין 'התחצפות כלפי הנשיא' ואני מכין את כתבי ההגנה. כתבי גם ספר, שראה אור באחרונה. לעתים אני גם מצייר ומנגן".

הרשימה והריאיון יתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב