המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה: תמיכה ביקורתית בנשיא מדורו

האסיפה המכוננת החדשה בוונצואלה החלה בסוף השבוע שעבר בעבודתה אחרי שהאזרחים בחרו (30.7) את נציגיהם. את הקמת האסיפה קידם הנשיא ניקולס מדורו במטרה לבסס את השיגי ממשלתו הסוציאליסטית. ועדת הבחירות בוונצואלה פרסמה הודעה רשמית לפיה הצביעו בבחירות שמונה מיליון אזרחים, שהם יותר מ-41% מבעלי זכות הבחירה במדינה. האופוזיציה הימנית והפרואמריקאית קראה להחרים את הבחירות. עם פרסום תוצאות הבחירות הכריז הנשיא מדורו: "זה ניצחון גדול למהפכה".

2017-08-07_205853

לפחות 19 בני אדם נהרגו ביום הבחירות ברחבי המדינה. מפגיני הימין ממתנגדי הממשלה יצאו רעולי פנים לרחובות, הרסו מבני ציבור כגון מרפאות ומשרדים, והקימו מחסומים מאולתרים נגד כוחות הביטחון. רוב הרחובות בשכונות האמידות בבירה קראקס נחסמו ובשכונות אלה הקלפיות נותרו ריקות. בין ההרוגים: שני מועמדים מן השמאל לאסיפה המכוננת שנרצחו בעת ששהו בבתיהם.

"כל הכוח לעם העובד"

יצוין ששורה של ארגונים ותנועות של השמאל העקבי, ביניהם המפלגה הקומוניסטית של ונצואלה, השתתפו בבחירות והציגו מועמדים לאסיפה המכוננת בכל מחוזות המדינה. סיסמת "החזית העממית האנטיאימפריאליסטית והאנטיפשיסטית" הייתה: "לא לארה"ב, לא פשיזם ולא לשחיתות: כל הכוח לעם העובד". המפלגה הקומוניסטית קראה במנשרים שהפיצה לקראת הבחירות להצביע "בעד אסיפה מכוננת מהפכנית". אין זה מקרי שכוחות השמאל העקבי לא לקחו חלק ברשימת המפלגה השלטת.

אותם הכוחות מתחו בעבר, וממשיכים למתוח בהווה, ביקורת על הממשלה ה"צ'אביסטה" (ע"ש הנשיא המנוח הוגו צ'אבס). מצד אחד, הקומוניסטים תומכים בממשלה וביעדיה האנטיאימפריאליסטיים והסוציאליסטיים; מצד שני, קיימים חילוקי דעות לא מעטים סביב הדרך בה יש לצעוד כדי להשיג יעדים אלה. בין היתר, כי ביסוד ונצואלה היא עדיין מדינה קפיטליסטית ולאחר 18 שנות שלטון "צ'אביסטה" רצופות, טרם התחוללו שינויים חברתיים וכלכליים מן היסוד, כגון רפורמה אגררית או תיעוש נרחב בבעלות ציבורית או של העובדים.

עם פרסום תוצאות הבחירות, קיימה המפלגה הקומוניסטית מסיבת עיתונאים בבירה קראקס. "האסיפה המכוננת פותחת אופקים חדשים בפני העם. זו ההזדמנות לנהל ויכוח מעמיק על החברה החדשה שאנו רוצים לבנות", אמר המזכ"ל אוסקר פיגרואה, והוסיף: "חרף הסברה לפיה שכבות הביניים מתנגדות לשינויים החברתיים, הרוב בקרבן מתנגד לכל התערבות אימפריאליסטית, עייף מהתוהו ובוהו שמנסה להשליט הימין וממעשיהן של כנופיות הימין הקיצוני".

יחד עם זאת, קרא פיגרואה "לערוך דין וחשבון ביקורתי ואף ביקורתעצמית של הממשלה על הנעשה כעת בוונצואלה. הכרחי להציב אלטרנטיבה מהפכנית שתוכל לאגד את כל כוחות השמאל על מנת לשים קץ למשטר הקפיטליסטי התלוי בארה"ב ובייצוא הנפט".

טראמפ נגד מדורו; קובה עם ונצואלה

ממשלת קובה שיבחה בשבוע שעבר את תוצאות הבחירות לאסיפה המכוננת בוונצואלה וגינתה את יחסן של מדינות קפיטליסטיות לנשיא ניקולס מדורו ואת הסנקציות שארצות הברית מתכוונת להטיל על המדינה הדרוםאמריקאית. "קובה מגנה את תחילתו של המבצע הבינלאומי המתוזמר היטב, המנוהל בידי וושינגטון, כדי להשתיק את קולו של העם בוונצואלה", נמסר בהצהרה מטעם הממשלה בהוואנה.

וושינגטון הטילה בשבוע שעבר סנקציות על הנשיא מדורו בתגובה לבחירות במדינה. מדורו אמר כי הסנקציות מראות את "שנאתו וייאושו של הנשיא דונלד טראמפ". "אני לא מקבל פקודות מהאימפריאליזם!" – הדגיש. למחרת הוא שב ותקף את נשיא ארה"ב בנאום שנשא לאחר הבחירות: "דובר ממשל הקיסר טראמפ אמר שלא יכבד את תוצאות הבחירות. מה אכפת לנו לכל הרוחות מה שחושב טראמפ; הכי חשוב מה חושב העם בוונצואלה!".

ממשל טראמפ שוקל הטלת סנקציות נוספות הקשורות בייצוא נפט – המשאב העיקרי שעליו מתבססת כלכלת ונצואלה. על פי "ניו יורק טיימס" (2.8), שר האוצר של ארה"ב סטיב מנוצ'ין אמר כי "על ידי הטלת הסנקציות על מדורו, ארצות הברית מבהירה את התנגדותה למדיניות של ממשלו ותמיכתנו באנשי ונצואלה, המבקשים להחזיר את מדינתם למצב של דמוקרטיה משגשגת". הוא איים כי כל מי שישתתף באסיפה המכוננת, רובם עובדים ואיכרים, עלול להיות חשוף לסנקציות מצד ארה"ב.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב