המערכה נגד חוק הלאום הגזעני: ח"כ תומא-סלימאן נפגשה בניו יורק עם בכירים באו"ם

חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) נפגשה אתמול (חמישי) בניו יורק עם תתמזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים רוזמרי דיקרלו בניסיון לקדם צעדים בינלאומיים נגד חוק הלאום הגזעני. בפגישתן, תומאסלימאן אמרה כי "החוק הופך את ישראל רשמית למדינת אפרטהייד גם בתוך תחומי הקו הירוק ולכן זה לא עניין ישראלי פנימי, אלא חוק שמצריך התערבות חריפה ודחופה של הקהילה הבינלאומית והאו"ם".

נציב זכויות האדם לענייני מיעוטים באו"ם הודיע באחרונה, בתשובה לפניית הרשימה המשותפת, כי בכוונתו לבחון את האפשרות לפתוח בחקירה נגד החוק. ח"כ תומאסלימאן ביקשה מתת המזכ"ל לקדם את הנושא.

2018-08-24_170145

הזמנה למפגש על חוק הלאום עם חברת הכנסת עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) שנערך בשבת שעברה בניו יורק (צילום: מועצת השלום של ארה"ב)

"הגעתי לארה"ב, לסיור הרצאות ופגישות פוליטיות סביב חוק הלאום. כשהתחלתי לתכנן את הביקור לפני כחודשיים, הייתי אמורה להעביר ארבע הרצאות בלבד, אך בגלל חוק הלאום הגזעני הגיע המספר לשמונה הרצאות וארבעה מפגשים פוליטיים באו"ם.
מאות נרשמו להרצאות, ההתעניינות הזאת נבעה מהצורך להבין המשמעות וההשלכות של חוק הלאום ואיך אפשר להתנגד לו", מסרה תומאסלימאן. בין המקומות בהם יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה של הכנסת קיימה מפגש: בית כנסת.

יצוין שביולי פנה שגריר האיחוד האירופי בישראל עמנואל ז'ופרה לחברי כנסת בליכוד ומתח ביקורת על חוק הלאום. על פי דיווח בחברת החדשות, ז'ופרה אמר לח"כים כי חוק הלאום עלול לפגוע במעמדה הבינלאומי של ישראל. משגרירות האיחוד נמסר אז: "האיחוד האירופי לא מעוניין לראות סימן שאלה או איום סביב ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם בישראל". עוד פורסם כי חברי כנסת מהרשימה המשותפת צפויים להיפגש עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני ב-4 בספטמבר.

בישראל הוגשו עד כה שבע עתירות  נגד חוק הלאום. בין העותרים: אזרחים וחברי מועצות מקומיות דרוזים; שלושת חברי הכנסת הדרוזים (אכרם חסון, סאלח סעד וחמד עמאר) וראשי רשויות דרוזים; עורכי דין ואנשי אקדמיה יהודים וערבים; שבעה בדואים קצינים בצה"ל; מרצ; ארגון עדאלה בשם ועדת המעקב העליונה, הרשימה המשותפת וראשי רשויות מקומיות ערביות. עתירות נוספות נמצאות היום בשלבי כתיבה מתקדמים, ובהן עתירה של האגודה לזכויות האזרח.