הממשלה מפריטה את החשמל ותושבי כפר סבא נאבקים בהקמת תחנות כוח חדשות

המאבק נגד הקמת תחנות כוח בקרבת העיר כפר סבא, מתרחב. תושבים המתגוררים בגוש יישובי חורשים, החלו להתארגן למאבק נגד הקמת תחנת כוח פרטית בשטחים החקלאיים של מושב ירחיב, כשני קילומטר דרום מזרחית לכפר סבא. בשבוע אמורים חברי אגודת מושב ירחיב להצביע אם לאשר את החכרת הקרקעות לחברת "דליה אנרגיות" ("אור אנרגיה") שמעוניינת להקים את התחנה, אך ההצבעה נדחתה ליום רביעי הקרוב. התושבים המתנגדים להקמת התחנה שיגרו מכתב לחברי האגודה ובו הביעו חשש מזיהום ומסכנות בריאותיות, וכן מירידת ערך הבתים והנחלות של היישובים מסביב, אם אכן תקום תחנת כוח באזור.

2017-10-23_221351

לצורך הקמת התחנה מתכוונת דליה אנרגיות לחכור שטחים חקלאיים של ירחיב, דרום מזרחית למפגש הכבישים 55 ו־6. הכוונה של דליה אנרגיות היא להקים במקום, בשטח של כ־100 דונם, תחנה לייצור חשמל, בהספק 900 וואט, לדבריהם פי תייצר פי שניים חשמל מתחנת הכוח רידינג הוותיקה בצפון תלאביב. יצוין שבשטח אחר, בין הכבישים 6 ממזרח, 444 ממערב ו־55 מצפון, בו נמצאת תחנת הדלק מפגש השלום, 1,800 מטר בקו אווירי מכפר סבא, מבקשת חברה אחרת, ריינדיר אנרגיה, להקים תחנת כוח שאמורה לייצר חשמל בהיקף של עד 1,300 מגה וואט. כמו כן, תחנה נוספת הסמוכה לכפר סבא עתידה לקום באזור צור נתן על ידי חברת אדלטק, ועתידה ליצר חשמל בהיקף של 1,260 מגה וואט. כל התחנות יוקמו בעקבות מאמציה של ממשלת הימין להפריט את ייצור החשמל והולכתו. זאת, בטרם הסתיים המו"מ עם העובדים בדבר "רפורמה בחברת החשמל".

המתנגדים טענו גם כי "תחנת כוח, מפעל לייצור חשמל – תביא תחלואות, עליה במחלות ריאה, אסטמה וסרטן ותמותה ממחלות נוספות. ילדיכם וילדינו לא יסלחו לנו אם נגדל אותם בצל ארובות מזהמות ומסכנות חיים וכל תושבי האיזור יהיו חשופים לכימיקלים ולחומרים מסוכנים". עוד טענו המתנגדים כי הקמת תחנת כוח על שטח של 100 דונם בקרבה של קילומטר אחד מבתי המושב והישובים הסמוכים מתן ונווה ימין, לא תאפשר לממש בעתיד בנייה על הקרקעות, למגורים או למסחר, וכן שהקמת תחנת הכוח תביא לירידת ערך הבתים והנחלות. הם גם הביעו חשש מפגיעה אפשרית של טילים בתחנת הכוח, בשל מיקומה, הסמוך לקו הירוק.

במכתבם כתבו המתנגדים להקמת החנות: "האם קיבלתם חוות דעת מקצועית של מומחים בתחומי איכות הסביבה, קרינה ורעש, מומחים בתחומי הנדל"ן, הכספים והכלכלה, מומחי ביטחון לפני מו"מ וחתימה על הסכמים מול חברה מסחרית, שתספר לכם את המשמעות של בניית תחנת כוח גדולה ואימתנית 1,000 מטר מהבתים של כולנו? הם מייפים את המציאות ומפחיתים את הסיכון בהקמת תחנה כזו בקרבה כל כך גדולה לבתים וישובים…. מעבר לעסקה הכלכלית המונחת על השולחן, הרי שעל כתפיכם רובצת אחריות כבדה. בבואכם לקבל החלטה כבדת משקל זו חשבו היטב על ילדכם, נכדיכם, והימנעו משיקולים נטולי כל אחריות סביבתית וחברתית ותוך בחינת השורה התחתונה בלבד – כדאיות כלכלית".

יצוין שעיריית כפר סבא ממשיכה לפעול כנגד הקמתן של תחנות הכוח מבוססות גז טבעי באזורה. כחלק מהמאבק השתתף צביקה צרפתי, מ"מ וסגן ראש העיר, בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בירושלים. צרפתי אמר לנציגי הות"ל כי העירייה מתנגדת להתנהלות חסרת שקיפות בעניין הקמת תחנות הכוח וההתעלמות מנושא ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות המשמעותיות שעלולות להיגרם לתושבים. זאת בהמשך  להחלטת הממשלה על הקמת תחנות הכוח במיקומן הנוכחי ללא שיתוף הרשויות באזור וספק אם הובאו בחשבון שיקולים רבים וחשובים עמן מתמודדות הראויות על בסיס יומי. עוד אמר: "זו בכיה לדורות! איפה הסיכונים הבריאותיים, תחבורה, בטחון, איכות סביבה. למה תושב כפר סבא צריך לפתוח את הבוקר כשתחנת כוח לנגד עיניו".