המאבק באלימות ובאוזלת ידה של המשטרה: יותר מאלף מכוניות בשיירת המחאה שעלתה לירושלים

שיירה ובה יותר מאלף מכוניות עלתה היום (חמישי) לירושלים במסגרת המחאה נגד גל האלימות שגבה את חייהם של 74 קורבנות מהאוכלוסייה הערבית מתחילת השנה. הבוקר יצאה שיירת כלי רכב מכפר מג'ד אלכרום, ועלתה על כביש 6 בדרך למשרדי הממשלה בירושלים. כמה מהמוחים עצרו עם כלי הרכב באמצע כביש 6 באזור מחלף ניצני עוז וחסמו את הכביש לנסיעה. שיירות נוספות יצאו מטייבה, מיפו ומצומת שוקת בדרום.

מצטלמים בדרך לירושלים, הבוקר. במרכז התמונה: ח"כ איימן עודה (צילום: זו הדרך)

שיירת כלי הרכב אורגנה על ידי ועדת המעקב של האוכלוסייה הערבית בראשותו של חבר הכנסת לשעבר ומראשי חד"ש, מוחמד ברכה. ברכה אמר הבוקר: "מאות כלי רכב משתתפים בשייריה. ההיענות היא חסרת תקדים ובלתי רגילה. הנחישות היא חדמשמעית, אנחנו רוצים למגר את האלימות ואת הפשע ואת הנשק ורוצים לחיות חיים נורמליים. אני מקווה שהמשטרה לא תשבש את מהלך השיירה. אני דורש לאפשר למחאה הלגיטימית הזאת להמשיך עד משרד ראש הממשלה בירושלים. הצעד הבא יהיה הפגנה מול מחוז מרכז של המשטרה. נקים אוהל מחאה בירושלים ונשבות רעב למשך כמה ימים. אנחנו לא מרגישים היענות מצד המשטרה, אבל יש נחישות בצד הציבור שלנו להציג לפנינו תוכנית אמיתית שתוביל לשינוי ומיגור הפשע והרציחות".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) הוסיף: "מבחינתנו זה דבר הכי בסיסי בעולם לחיות בביטחון בכל מקום. צריך לעשות הכול בשביל למגר את הדברים הללו. אנחנו נמשיך במאבק הכל כך צודק וזו הזדמנות לקרוא לציבור היהודי להשתתף גם הוא במאבק כל כך צודק. זאת מחאה לגיטימית, אין דבר יותר בסיסי מלחיות בביטחון".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שהשתתף אף הוא בשיירה, קרא הבוקר להקים "ועדת חקירה ממלכתית שתבחן את סיבות העומק לאלימות ולפשיעה הגואה בחברה הערבית, ותציע פתרונות מקיפים". לדברי ג'בארין, "בהעדר אימון בין הנהגת הציבור הערבי לבין הדרגים הפוליטיים נדרשת ועדת חקירה מקצועית בראשות שופט בית משפט עליון, אשר תבחן לעומק את תפקוד המשטרה ורשויות אכיפת החוק, כמו גם את היקף שירותי החינוך והרווחה ביישובים הערבים". גם חברי הכנסת עאידה תומאסלימאן ועופר כסיף הצטרפו היום לשיירה. חברי הכנסת של הרשימה המשותפת אמורים להיפגש בשעות הערב עם השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ועם צמרת המשטרה.

יצוין שלמרות המאבק הציבורי, האלימות לא עוצרת. אמש אלמונים ירו למוות בבהאא עראר (35) בכפר ג'לג'וליה, ופצעו אדם נוסף באורח קל. מדובר ברצח השני בכפר בחודשיים. בכפר ביאדה שליד אום אל פחם נורה אדם כבן 50 ונפצע באורח בינוני. בכפר עארה היה חילופי ירי לאחר חצות. מבדיקה שפורסמה הבוקר בעיתון "הארץ" עולה כי שיעור הפענוח של מעשי רצח ב-2019 בקרב יהודים כפול מאשר בחברה הערבית. כתבי אישום הוגשו על 30% ממעשי הרצח בחברה הערבית מאז תחילת השנה – 22 מתוך 72 – בהשוואה ל-58% בחברה היהודית, 21 מתוך 36. בדיקת "הארץ" מצביעה גם על ירידה בשיעור הפענוח של תיקי רצח בחברה הערבית השנה. לפי נתוני אגף החקירות והמודיעין שפורסמו בתחילת השנה שיעור הגשת כתבי אישום בתיקי רצח של ערבים הגיע ל–40% ב–2018 ול–38% ב–2017.

כאמור, השיירות נערכו במסגרת שורת צעדי המחאה של ועדת המעקב בעקבות כישלון טיפול ממשלת הימין והמשטרה בטיפול באלימות בחברה הערבית. מזכירות ועדת המעקב שהתכנסה בטמרה בסוף השבוע האחרון קבעה גם על ארגון עצרת מחאה גדולה מול מטה מחוז צפון של המשטרה בנצרת ב-15 באוקטובר. הפגנה נוספת מתוכננת להתקיים כעבור שישה ימים מול מטה מחוז מרכז של המשטרה ברמלה. עוד הוחלט על הקמת אוהל מחאה ועל שביתת רעב בקריית הממשלה בירושלים ב-27 באוקטובר.