הם חלק ממעמד העובדים: לאחר מערכה ציבורית ההסתדרות הסכימה לקבל את הפליטים לשורותיה

לאחר מערכה שארכה יותר משבועיים ההסתדרות הסכימה היום (רביעי) לקבל את הפליטים ומבקשי המקלט האפריקאים לשורותיה. כך עולה מסיכום הפגישה שנערכה הבוקר במרחב תלאביב של ההסתדרות, בה מתגוררים ועובדים רוב הפליטים, בהשתתפות אחד מפעילי פורום העובדים של חד"ש ת"איפו, יובל הלפרין ויו"ר המרחב, גרשון גלמן. הלפרין מכהן גם חבר מועצת המרחב והינו פעיל ותיק בהתארגנויות עובדים.

2018-03-07_194359

הפגנה נגד הגירוש בדרום תלאביב, 24 בפברואר 2018 (צילום: יאיר גיל)

מתוך השקפה מעמדית, אנשי חד"ש בתלאביב וביפו בשיתוף עם פעילי "דרום תלאביב נגד הגירוש" החלו לפקוד לאחרונה פליטים ומבקשי מקלט ולצרפם להסתדרות. במפגשים הוסבר על חשיבות החברות בארגון עובדים ונמסרו גם את היסודות של חקיקת העבודה בישראל. ההיענות ליוזמה היא גדולה, אבל היא נתקלה בקושי לא צפוי: ההסתדרות סירבה לקבל את הפליטים לשורותיה בטענה "אין בטפסי ההצטרפות מספר תעודת זהות". זאת, חרף העובדה על פי החלטת ההסתדרות מ-2003, שקידמה סיעת חד"ש בזמנו, גם מהגרי עבודה, פליטים ומבקשי מקלט רשאים להצטרף לארגון – גם ללא תעודות ישראליות מזהות. זאת, כפי שנהוג בכל האיגודים המקצועיים בעולם ביחס לקבוצות עובדים אלה.

גם עמותת "זזים" הצטרפה ליוזמה ופנתה לתומכיה בזו הלשון: "תארו לעצמכם עשרות אלפי עובדים משביתים את המשק בסולידריות עם מבקשי המקלט: אין טיסות מנתב״ג, אין תחבורה, מפעלים שובתים. תוך שעה הממשלה מכנסת פגישה בהולה עם ההסתדרות ולמחרת רה״מ מכריז: הגירוש בוטל. זה לא תרחיש בדיוני כמה פליטים כבר הגישו בקשת הצטרפות להסתדרות, ודובר הארגון הבהיר שמבקשי מקלט רשאים להצטרף כמו כל עובד אחר במשק".

לדברי "זזים", יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן "שואף להיות מנהיג ציבור בואו נראה לו שסולידריות עם הפליטים תקנה לו הרבה נקודות. גירוש הפליטים למותם צפוי להתחיל בסוף החודש שלחו הודעה לניסנקורן בדרישה לקבל את מבקשי המקלט להסתדרות. פעילי זזים כבר שכנעו יותר מ-130 טייסים ואנשי צוותי קרקע ואוויר לסרב להטיס פליטים למותם. השבוע יותר מ-85,000 בישראל ובעולם קראו לחברות תעופה שמגרשות כבר עכשיו פליטים למותם לעצור את טיסות הגירוש".

עד עתה ההסתדרות סירבה לקחת חלק במחאה נגד הגירוש ואף להכריז על התנגדותה למדיניות הגזענית של ממשלת הימין שמטרתה לפלג את מעמד העובדים ולהסית עובדים בעובדים. זאת, חרף מאמציה של סיעת חד"ש בארגון העובדים.

לעומת זאת, ארגון כוח לעובדים פרסם הודעה לפיה ההתמודדות עם אוכלוסיית הפליטים היא סוגיה שארגוני עובדים בכל העולם, ובפרט באירופה, נדרשים אליה. איגודים בעולם לוקחים חלק מרכזי בהגנה על מעמד הפליטים ובשילובם בחברה ובשוק העבודה.

ועד נאמר בהודעת כוח לעובדים ש"בנוסף על הדאגה לגורל העובדים מבקשי המקלט, קשה להשלים עם מדיניות שמבקשת לדרוס את העבודה ומעמד העובדים. כארגון שמתמודד מדי יום עם השלכות ההפרטה, ההעסקה הקבלנית ופירוק הביטחון הבסיסי של עובדים, ברור לנו שמדיניות המבקשת להחליף עובדים קבועים בעבודה קבלנית וארעית היא הרת אסון לעבודה בישראל. זו מדיניות שפועלת לפרק את כוחם של העובדים ומחזקת את חברות הקבלן וההון. ההשלכות של מדיניות כזאת פוגעות לא רק בציבור מבקשי המקלט, אלא מחלישות את כלל ציבור העובדים. לכן אנו בארגון כוח לעובדים רואים במהלך הזה פגיעה אנושה במעמד העובדים בישראל ומצטרפים לקולות המתנגדים לגירוש מבקשי המקלט מישראל."

סרטון של הטלוויזיה החברתית המערכה לצירוף הפליטים להסתדרות:

 https://tv.social.org.il/social/2018/03/04/refugees-histadrut