שביתות בחברה לשירותי איכות הסביבה בנגב ובבית הדין לעררים בירושלים

כ-120 עובדי החברה לשירותי איכות הסביבה בנאות חובב ועובדי מטה החברה בת"א פתחו אתמול (שלישי) בשביתה במחאה על התנהלות ההנהלה כלפי העובדים ונקיטתה במהלכים חד צדדיים.

מחאת העובדים נובעת מהשינוי המבני שעורכת החברה ללא הידברות עם נציגות העובדים, בעקבות ביטול חובת קליטת הפסולת במשך 24 שעות ביממה. לפי עובדי החברה, לשינויים אלה השלכות מרחיקות לכת על תנאי העסקתם. בנוסף לכך, ההנהלה החלה להעסיק בניגוד להסכמות עובדי קבלן, במקום עובדים שפוטרו לפני כשנתיים כחלק מתוכנית התייעלות שעברה החברה.

2018-03-07_194334

עובדי החברה לשירותי איכות הסביבה בעת הצטרפותם להסתדרות ב-2012 (צילום: מרחב הנגב של ההסתדרות)

החברה לשירותי איכות הסביבה היא חברה ממשלתית האחראית על קליטת, השמדת והטמנת כל הפסולת המסוכנת מרחבי המדינה. כחלק מהשביתה העובדים סגרו את שערי האתר ואינם מאפשרים כניסת משאיות למקום. מהשביתה מוחרגות משאיות שבהן חומרים מסוכנים שפינויים לא סובל דיחוי. יצוין שאין זו הפעם הראשונה שהעובדים בנאות חובב שובתים. ב-2013 ולאחר יותר משנה של סחבת במשא ומתן החליטו לנקוט בצעדים ארגוניים ושבתו במשך כשבוע.

נציגות המשפטית של רשות האוכלוסין וההגירה בבית הדין לעררים בירושלים פתחה גם אתמול בצעדים ארגוניים והחל מתחילת השבוע משביתה את שירותיה. ההחלטה לפתוח בעיצומים הגיעה כחודשיים לאחר שהמשפטניות בבית הדין לעררים קיימו שביתת אזהרה בת יום אחד שבעקבותיה נערכה ישיבת מו"מ בין הצדדים שהסתיימה ללא תוצאות.

סכסוך עבודה הוכרז בחודש דצמבר האחרון לנוכח מחסור חמור בכוח אדם בנציגות המשפטית.

בתי הדין לעררים הגדילו פי שלושה את מספר הדיינים בבית הדין בירושלים, אך הנציגות המשפטית שמופיעה בפני בית הדין, לא דאגה לתגבר את כוח האדם של המשפטנים שנדרשות להכין כתבי תשובה ולהופיע במספר רב יותר של דיונים. ההשלכות של מהלך זה יצרו עומס עבודה כבד על המשפטנים והובילו להיעדר הגשת תגובות לעררים מצד הנציגות המשפטית.

במסגרת השביתה, המשפטניות מהנציגות המשפטית נעדרות מדיונים מתוכננים בבית הדין לעררים לפי חוק הכניסה לישראל, לא ניתן מענה לפרקליטות, לא מוגשים כתבי תשובה לעררים, לא ניתן מענה ללשכות האוכלוסין ושיבושים נוספים בפעילות השוטפת.

יו"ר איגוד המשפטנים בהסתדרות, עו"ד יצחק (יִצִי) גורדון, מסר ש"המשפטניות בנציגות המשפטית בבית הדין לעררים בירושלים, מייצגות את המדינה בסוגיות מורכבות בהן עוסקת רשות האוכלוסין וההגירה, ומתמודדות עם עומס עבודה חריג שמוביל לקריסתו של כל המערך. עובדות מסורות אלו שאחראיות בין היתר, להגן על האינטרס הציבורי, נאלצות מזה תקופה להמשיך ולעבוד גם מהבית, בלילות וללא תמורה. חשוב לזכור כי מלבד הפגיעה החמורה בתנאי העובדות, המשבר נושא השלכות קשות על השירות שניתן לציבור השוהים והאזרחים במדינה. על אף הבקשות החוזרות ונשנות להסדיר את הנושא ולמנוע את הידרדרות המשבר, כל פניותיהן של העובדות למדינה הושבו ריקם ולא נותרה להן ברירה אחרת".

עוד מאבק עובדי החברה לשירותי איכות הסביבה ב-2013:

http://maki.org.il/2013-07-21-18-02-15

http://maki.org.il/2013-08-01-20-20-40