החודש במועדון קולנוע בגדה השמאלית: סרטים מאיראן, טוניסיה, צרפת ומרוקו

החודש במועדון הקולנוע בגדה השמאלית יוקרנו סרטים מאיראן, טוניסיה, צרפת ומרוקו. מועדון קולנוע בגדה השמאלית, אחד העם 70, תל אביב פועל מדי מוצאי שבת, בשעה 20:00. מחר, יוקרן הסרט האיראני "היום בו נהייתי אישה" של במאית מרזייה משקיני (2001, 80 דקות, פרסית, תרגום לאנגלית).

2017-08-04_190916

מתוך הסרט "היום בו נהייתי אישה"

הסרט בהשתתפות: שבנאם טולואיי, פאטמה שראג אח'ר, עזיזה סדיגהי. טריפתך יפיפה ורב עוצמה שמציג שלושה שלבים בחיי אישה, שעוסק במאבק לזהות ולהכרה של נשים באיראן. זהו סרטה הראשון של משקיני. הבה, גיבורת האפיזודה הראשונה, מתבשרת על ידי סבתה ביום הולדתה התשיעי שהיא נחשבת כבר לאישה, עליה לשמור על צניעות ונאסר עליה לשחק עם החבר שלה, בן השכנים בן גילה. הבה מבקשת לצאת לשחק איתו בפעם האחרונה בהחלט.

בעלה של אהו, גיבורת האפיזודה השנייה, רודף אחריה ברכיבה על סוס תוך שהיא משתתפת במרוץ אופניים של קבוצת נשים עטויות כולן בחיג'אב. הבעל, בגיבוי בני משפחתו שדולקים כולם רכובים על סוסיהם אחר רוכבות האופניים, דורש שאהו תנטוש את המרוץ ותשוב הביתה. אם תסרב יגרש אותה בו במקום. חורה, גיבורת האפיזודה השלישית, היא קשישה שמגייסת לעזרתה חבורה של ילדים שעובדים כסבלים כשהיא יוצאת למסע קניות של כל החפצים שתמיד רצתה שיהיו לה. את התסריט כתב מוחסן מחמלבאף, הבמאי האיראני הנודע, בעלה של משקיני. את השיחה אחרי הסרט ינהל אבי מוגרבי

מוצאי שבת 12 באוגוסט יוקרן הסרט "הֶדי" של הבמאי הטוניסאי: מוחמד בן עטיה (2016, 88 דקות, ערבית תרגום לאנגלית). בהשתתפות: מאג'ד מסתורה, רים בן מסעוד. סיפורו של צעיר טוניסאי על רקע ההתקוממות העממית. במהלך האירועים הדי החליטו לקחת את גורלו בידיו. את השיחה אחרי הסרט תנהל מייסלון חאמוד.

הסרט הצרפתי "נוקטוראמה" של הבמאי בטרנד בונלו (2016, צרפת בלגיה גרמניה, 130 דקות, צרפתית תרגום לאנגלית) יוקרן במוצאי שבת 19 באוגוסט. ב"נוקטוראמה" מגולל בונלו, מבכירי הבמאים של הדור החדש הצרפתי את סיפורו של תא של צעירים המבצע סדרה של פעולות טרור ברחבי פריז. הסרט הסנסציוני שיצא מעט אחרי אירועי הטרור שטלטלו את פריז עורר סערה ודיון עז שהלכו והחריפו כשבונלו עצמו טען שהקרנת הסרט נמנעה במקומות מסויימים בצרפת מסיבות פוליטיות. את השיחה אחרי הסרט ינהל תום שובל.

הסרט המרוקאי "על הקצה" של לילא כּילאני יוקרן במוצאי שבת 26 באוגוסט (2011, 110 דקות, ערבית וצרפתית, תרגום לאנגלית). זהו סרטה העלילתי הראשון של הדוקומנטריסטית כּילאני, ילידת קזבלנקה. בטנגי'ר עיר הנמל המרוקאית על גבול ספרד, המכונה בידי רבים "מכּה של המערב", רוקמת כּילאני את עולם הסרט, מנקודת ראות ייחודית ומפתיעה.

בדיעה הגיבורה היא הסרט, בחורה בתחילת שנות ה-20 לחייה, קשוחה והישרדותית, בעלת פנים אקספרסיביות ומהפנטות, שפתיה עבות ושמוטות, שיניה גדולות ובולטות, והיא בתנועה כל הזמן. ביום היא עובדת במפעל לאריזת שרימפס בתנאי עבדות מודרניים, חוזרת לחדר הקטן שהוא ביתה, רוחצת את עצמה באובססיביות, בעזרת צמחים ואפילו אבקת כביסהכדי לנטרל את ריח השרימפס. בערב היא יוצאת עם חברתה אימאן לעבוד בזנות.

בדיעה שמורדת בנסיבות האומללות של חייה, מתחילה לגנוב מהגברים שהן מבלות איתם. אימאן נרתעת, אך בדיעה חסרת המעצורים לא משאירה לה ברירה. בהמשך בדיעה מכניסה עוד שתי בחורות העובדות בזנות, לקנוניה של גניבה מלקוחות. היא מבינה על בשרה שכולם מסביבה בקנוניה הישרדותית, וככל שבדיעה מסתבכת יותר היא רוצה יותר. בדרמה ריאליסטית ומסוגננת השוזרת אסתטיקה של קשיחות וכיעור, מצליחה כּילאני ליצור עולם מרתיע וכה יפה, עד שהיית רוצה להיות חלק ממנו. את השיחה אחרי הסרט ינהל תאופיק אבוואיל.

מועדון הקולנוע של הגדה השמאלית בפייסבוק: https://www.facebook.com/LeftBankMC