הוקדמו הבחירות באיטליה: הוקמה חזית של המפלגות הקומוניסטיות וארגוני שמאל

ממשלת איטליה החליטה ביום חמישי האחרון להקדים את הבחירות לפרלמנט והן יתקיימו ב-4 במארס 2018. במאמר המערכת של היומון הקומוניסטי "איל מניפסטו" שפורסם אתמול (שבת) נאמר כי "האיוודאות היא הוודאות היחידה לגבי התוצאות של הבחירות הקרובות".

מהסקרים שפורסמו בסוף השבוע בעיתוני רומא לא ברור מי ינהיג את המדינה שידעה לא מעט תהפוכות פוליטיות בעשור האחרון. הסקרים הנוכחיים מעניקים את המקום הראשון למפלגה הפופוליסטית "חמישה כוכבים", שהוקמה לפני שמונה שנים עם כ־29% תמיכה, אולם הגוש הימני, שמורכב ממפלגת "פורזה איטליה" של סילביו ברלוסקוני, מהליגה הצפונית וממפלגת "אחי איטליה", עומד על כ־33% תמיכה וינסה להרכיב בעצמו ממשלה על אף שלא יהיה לו רוב בפרלמנט.

2017-12-31_202248

פעילי מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית עם מניפים כרזה של החזית "השלטון לעם" בעת הפצת כרוזים, אתמול, במרכז מסחרי ליד מילנו (צילום: פוטרה אל פופולו)

אם "חמישה כוכבים" תעמוד בראשות הממשלה הבאה, היא עשויה לנסות לקדם מדיניות שמתרחקת מהאיחוד האירופי. מנגד, קואליציה ימנית עשויה להעניק יותר זכויות אוטונומיות למחוזות הצפון, שם עדיין יש חלומות על הקמת מדינה עצמאית "בלי עניי הדרום". 

במאמר שפורסם אתמול ב"איל מניפסטו" הכותב שאל "עד מתי נסבול הגרסה המקומית של טראמפ דוברת איטלקית?" לפני כשנה הפוליטיקאי הימני והמיליארדר סילביו ברלוסקוני (81) איבד את כוח השפעתו הפוליטית ומצא עצמו מסובך בפרשיות משפטיות. בשל כך נאסר עליו למלא תפקיד ציבורי לאחר שב-2013 הואשם בהונאת מס.

בזמנו, יצא ברלוסקוני, שכיהן 4 כהונות כראש ממשלת איטליה, למאבק נגד הרפורמות שביקש לערוך ראש הממשלה מטאו רנצי, והונו הגיע לשפל שיא. לאחר מכן היה על ברלוסקוני, בעלי רשת התקשורת מדיהסט להתמודד משפטית עם המיליארדר הצרפתי וינסנט בולורה בעלי ויוונדי.

מתברר כי מאבק זה הזניק מעלה את שווי המניה של החברה. ברלוסקוני מצדו זכה לתמיכה פוליטית נוספת בחודש שעבר כאשר מפלגתו "פורזה איטליה" זכתה בניצחונות בבחירות המקומיות מה שמציב את ראש הממשלה לשעבר על סף שיבה לעמדת כוח.

 

ברלוסקוני, המעיד על עצמו כ"איש הנרדף בהיסטוריה", יצא נשכר ושוויו האישי עלה ב-37% מאז  נובמבר 2016, ל-8.4 מיליארד דולר. מדובר בביצועים הטובים ביותר בין חמשת המיליארדרים האיטלקיים המופיעים במדד המיליארדרים של סוכנות הידיעות הכלכלית בלומברג.

אחד החידושים בבחירות הקרובות היא הקמת החזית "השלטון לעם" בחודש שעבר בהשתתפות מפלגת ההתחדשות הקומוניסטית, המפלגה הקומוניסטית האיטלקית, רשת הפעילים הקומוניסטים ושלושה ארגוני שמאל: השמאל האנטיקפיטליסטי, התנועה הסוציאליסטית הרדיקלית והתחייה הסוציאליסטית.

החזית החדשה כבר השתתפה בבחירות שנערכו בסיציליה והשיגה יותר מ-6% אחוז מהקולות ומנהיגה המקומי, קלאודיו פאבה, נבחר לפרלמנט האזורי. הסקרים השונים שפורסמו מאז השבוע שעבר, כאשר נודע על הקדמת הבחירות הקרבה ובאה, נותנים נתונים סותרים לגבי כוחה האלקטוראלי של "פוטרה אל פופולו": בין 3% ל-9.5%. יחד עם זאת, דוברי החזית מסרו כי "מערכת הבחירות רק החלה, ועוד צפויות הפתעות מצדו של השמאל העקבי".