הוגשה עתירה בדרישה להפסיק את הביקורים הרשמיים ב'יד ושם' של פושעי מלחמה וגזענים

קבוצה גדולה של אזרחים, המיוצגים עלידי עו"ד איתי מק, הגישה עתירה לבג"ץ בדרישה להפסיק את הביקורים הרשמיים במוזיאון "יד ושם" לזכר השואה של פושעי מלחמה, אנטישמים, גזענים ומי שהיה מעורב בהשמדת עם. מאז הביקור ב"יד ושם" שעורר זעזוע ותמיהה, באפריל 1976, של ראש ממשלת דרום אפריקה ג'ון פורסטר, אשר עמד בראש משטר האפרטהייד וגם היה חבר בארגון פרונאצי בזמן מלחמת העולם השנייה, ביקרו בביקורים רשמיים ב"יד ושם" אישים ראשי ממשלה ונשיאים גזעניים ואף אנטישמים נוספים.

נשיא ברזיל הימניקיצוני וההומופוב, ז'איר בולסונרו, בעת ביקורו ב"יד ושם" בתחילת השנה (צילום: יד ושם)

בין היתר, בספטמבר 2015 ביקר ב"יד ושם" ראש החונטה הבורמזית, בזמן שהוא ביצע פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה, ואף שכבר במאי 2015 מוזיאון השואה בוושינגטון הזהיר שהמצב בבורמה עלול להידרדר לרצח עם. ראש החונטה פרסם בדף הפייסבוק שלו תמונה מביקורו ב"יד ושם". בהמשך ומאז משנת 2016, הוא מנהל השמדת עם של קבוצת המיעוט המוסלמי.

עו"ד מק מסר כי "עד כה, בכל פעם שפנינו ל'יד ושם' בבקשה להימנע מלקיים את הביקורים של מנהיגים זרים מפוקפקים ומסוכנים, המוסד ענה את אותה התשובה – 'יד ושם' מקבל את אורחי המדינה בהתאם לתוכנית הביקור של משרד החוץ, האחראי על ביקורים רשמיים במדינת ישראל". בעתירה נטען כי "יד ושם", ככל רשות ציבורית, אינו רשאי לוותר לחלוטין על שיקול דעתו, סמכויותיו ותפקידיו כפי שנקבעו בהוראות חוק זיכרון השואה והגבורה – יד ושם, תשי"ג-1953, ולהאצילן באופן מלא למשרד החוץ שיש לו אינטרסים שונים.  סמכויותיו ותפקידיו של "יד ושם" כפי שנקבעו בהוראות החוק, אינם כוללים אירוח ומתן לגיטימציה לאחראים לקמפיינים אנטישמיים וגזעניים ולפשעים חמורים, או קידום עסקאות נשק והצבעות באו"ם. ביקור רשמי ב"יד ושם" של פושעי מלחמה, מי שביצעו פשעים נגד האנושות, מפרי זכויות אדם, מי שמובילים קמפיין אנטישמי, גזעני ואנטידמוקרטי, או קוראים לחסל פיזית מיעוטים ופעילי אופוזיציה ולאנוס נשים, יש בו משום פגיעה בזיכרון השואה ובמסר שרוצה המוסד להעביר לעולם.

עוד נטען כי בניגוד לפרשנות של משרד החוץ להחלטת ממשלה סט/128, משנת 1983, בעניין "נהלים טקסיים לביקורים של אישי מדינה", הוראותיה כן מאפשרות גמישות בתוכנית הביקור בישראל של בכירים זרים וקובעות כי "במסגרת כל ביקור כאמור, תיבנה תכנית מפורטת בהתאם לאופיו, יעדיו וצרכיו המיוחדים" – ברור כי ביקור רשמי במוזיאון "יד ושם" אינו מתאים לאופי, ליעדים ולצרכים המיוחדים של ביקור בישראל של רוצחים, מענים, אנסים, גזענים, אנטישמים, ומי שתומכים בהשמדת עם, בפשעים נגד האנושות, בפשעי מלחמה ובהפרות חמורות של זכויות אדם ואזרח.

העתירה הוגשה יחד עם פרופ' ורוניקה כהן, אלי יוסף, בנימין מאיר, הרב אבידן פרידמן, רימון לביא, רבקה אתקין, שני קמינר, אפרת לב, דויד רובנס, טריסטן טרודרט, מיכל לוין, חוה הלוי, צילי גולדנברג, ורדה חלד, רמי פינצ'ובר, עדי לקסר, אלי ברקת, מריאנו גורבט, עמרי נג'אד, סיגל קוק אביבי, תמר להן, יוסי טבדיוגלו, מתן כהן, גדי שניצר, עמוס גבירץ, רוסמרי סולן, קסם אדיב, יהושע רוזין, רמי אלחנן, פרופ' נורית פלד אלחנן, עופר ניימן, גיא הירשפלד, שחף ויסבין, יואב הס, ערן אפרתי, ורד ביתן, אמיר ביתן, מיאקו גליקו, רעיה רותם, תמר כהן, גיא בוטביה, מיכל חי, עדה בילו, דניאלה יואל, זוהרה חדד, ד"ר ענת מטר, דניאל סילברמן, חיים שוורצנברג, רוני סגולי, פרופ' גדעון פרוידנטל, נוני טל, פרופ' בן ציון מוניץ, יעל אגמון, עודד אפרתי, נעמי שור, אמנון לוטן, טל הרן, רחל חיות, יהודית אלקנה, פרופ' אורית קדר, רם כהן, גלעד ליברמן, שושנה לונדון ספיר, שאול צ'ריקובר וד"ר חנה ספרן.