ההסתדרות הסכימה לפיטורים בטבע ופעיליה בין המפוטרים; זימונים בחיפה כימיקלים צפון

ההסתדרות בנגב הסכימה השבוע לפיטורים בחברת טבע טק שבבעלות קונצרן טבע. זאת, למרות ההצהרות הרמות של ראשי ההסתדרות לפיהן "לא יהיו פיטורים בטבע". בין ההנהלה לוועד הושגו הבנות לפיהן הנהלת החברה הקטינה בכשליש את מכסת העובדים המיועדים לפיטורים וכן להבטיח תנאי פרישה מוגדלים לעובדים אשר ייאלצו לסיים את העסקתם.

מספר העובדים המיועדים לפיטורים במפעל יצומצם מ-175 ל-110 עובדים, תוך קביעת מתווה ומפתח מוסכם למסלולי סיום ההעסקה. על פי הסיכומים מתוך110 העובדים: עשרה עובדים יהיו זכאים לצאת לפנסיה מוקדמת. קרוב ל-30 עובדים ישולבו בהליך פרישה מרצון.

אך למרבה ההפתעה ברשימת המפוטרים עובדים שהיו בין פעיליה של ההסתדרות במפעל ואף עמדו מאחורי התארגנות הוועד. כך עולה ממכתב ששלח אליעזר בלו, המזכיר הארצי של עובדי המזון והפרמצבטיקה בהסתדרות, למנהלת משאבי האנוש של טבע בישראל, אורלי פסקל. במכתבו מאשים בלו את טבע ב"חיסול חשבונות בוטה ומשפיל", בשל העובדה שרשימת המפוטרים בטבעטק כוללת נציגי עובדים בעבר בהם יו"ר קודם של הוועד.

2017-08-26_181702

הפגנת עובדים בחיפה כימיקלים צפון נגד סגירת המפעל (צילום: ועד עובדים)

לדברי בלו, "הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה לא תיתן לפגוע בכל חבר ועד מכהן או לא מכהן". לפיכך כותב בלו כי בכוונתו להפעיל את מנגנון הווטו בטבעטק, המקובל בין ההסתדרות והתאחדות התעשיינים.

במפעל חיפה כימיקלים במפרץ חיפה, שבבעלות בעל ההון האמריקאי, החליטה הנהלת החברה לפטר 400. מכתבי זימון לפיטורים החלו להגיע בסוף השבוע לבתיהם של כל עובדי המפעל המופרט. מכתבי זימון נמסרו בדרך לא שגרתית: שליחים על אופנועים הדביקו את המכתבים על דלתות בתי העובדים, כך נמסר מוועד עובדי החברה. ביישוב עוספיה החברה אף הקימה קבוצת ווטסאפ לעובדים הגרים ביישוב, בה נקראו העובדים לאסוף את המכתבים ממקום עבודתם. מועד השימועים נקבע למחר (ראשון).

מוועד העובדים נמסר כי המהלך קרלב ולא חוקי: "ילדי עובדים קמו בבוקר וגילו כי הוריהם מפוטרים. ההנהלה דבקה בעמדתה קרת הלב מינימום של הגינות מינימלית אין להנהלת החברה השולחת עובדים מסורים לאבטלה, רגע לפני החגים, מבלי להסתכל להם בעיניים".

עוד טוענים העובדים כי חלוקת הזימונים נעשתה מספר ימים לפני תום הקפאה של שלושה שבועות למכתבי פיטורים עליהם התחייבה הנהלת החברה לוועדת הכספים. במקביל, הייתה הנהלת החברה אמורה לקיים שיחות משא ומתן בניסיון למנוע את מהלך הפיטורים. "קיום השיחות נעשה למראית עין בלבד", אמר לגלובס ישראל ליבוביץ' מראשי הוועד וחבר הנהגת כוח לעובדים. המנכ"ל נדב שחר ברח כהרגלו מאחריות ונמנע מהגעה לשיחות עם הוועד. בשיחות עצמן ניסתה ההנהלה לכפות על הוועד הסכמה למהלך הפיטורים ומשנכשלה עזבה באורח חד צדדי את השיחות".

במכתב ששלח ד"ר עמי וטורי, מזכיר ארגוני בכוח לעובדים לחברה, נקראת הנהלת החברה לחזור בה מהודעת הפיטורים לאור אי חוקיותה. "גם ריקון מיכל האמוניה אינו מחייב את סגירת המפעל", נכתב במכתב להנהלה. "הפתרונות האפשריים המדוברים כרגע בין הרשויות יכולים בנקל לשמש חלופות ראויות. לפיכך מדובר במהלך בלתי חוקי, בלתי אנושי ובטל".