הבחירות ביוון: מפלה לראש הממשלה ציפראס; הקומוניסטים הסיעה הרביעית

קיריאקוס מיצוטאקיס, מנהיג מפלגת הימין השמרנית והניאוליברלית ביוון "הדמוקרטיה החדשה" הושבע היום (שני) לתפקיד ראש הממשלה. זאת לאחר שהביס אתמול בבחירות את ראש הממשלה ומנהיג מפלגת השמאל לשעבר סיריזה, אלכסיס ציפראס. ציפראס הקדים את מועד הבחירות בשלושה חודשים לאחר שמפלגתו ספגה תבוסה בבחירות לפרלמנט האירופי בחודש מאי.

על פי תוצאות הבחירות שפורסמו הבוקר ביומון הקומוניסטי "ריזוספסטיס", "דמוקרטיה חדשה" השמרנית זכתה ב-39% מהקולות שמבטיחים לה רוב בפרלמנט. מפלגת השלטון המכהנת, סיריזה, הגיעה למקום השני עם 35.5% מהקולות ירידה של 59 מושבים לעומת הבחירות הקודמות. המפלגה הסוציאליסטית הוותיקה "פאסוק" זכתה בכ-8% מקולות הבוחרים עלייה של כ-2%. המפלגה הקומוניסטית שמרה על כוחה: 5.3% ו-15 מחבריה נבחרו לפרלמנט. כך הפכו הקומוניסטים לסיעה הרביעית בפרלמנט באתונה.

מפלה נוספת הראויה לציון: מחיקת המפלגה הפשיסטית "השחר המוזהב" מהמפה הפוליטית. בפרלמנט היוצא היו למפלגה זו 18 חברי פרלמנט, אבל אתמול לא עברה את אחוז החסימה. בבחירות השתתפה מפלגתו החדשה של שר האוצר לשעבר בממשלת ציפראס, יאניס וארופאקיס, שזכתה לכ-3.5% מהקולות ולסיעה של תשעה חברי פרלמנט. במפלגה זו פעילים לשעבר בסיריזה המתנגדים למהפך הימיני שהתחולל במפלגתם לשעבר.

ראש הממשלה הנבחרמיצוטאקיס, אמר כי הוא מחויב להפחית מסים ולקדם השקעות. לדברי מיצוטאקיס, לממשלתו יש מנדט חזק וברור לשנות את יוון, ובכוונתו "להקים ממשלה שתעבוד חזק".

2019-07-08_200332

תוצאות הבחירות בשער הגיליון שפורסם הבוקר ביומון הקומוניסטי "ריזוספסטיס"

יצוין ששורה של מפלגות שמאל שהשתתפו בבחירות לא עברו את אחוז החסימה (3%): "דרך החופש" של פורשי סיריזה, החזית העממית המאוחדת, "אנטארסיה" החזית האנטיקפיטליסטית, האיחוד העממי, שתי המפלגות הנושאות את השם "המפלגה הקומוניסטית מרקסיסטיתלניניסטית" והארגון הקומוניסטי יווני. הן זכו ביחד בכ-3% מקולות הבוחרים.