הבחירות באום אל-פחם: נציגי ההון והתנועה האסלאמית רוחצים יד ביד

הקלפיות בבחירות המקומיות באום אלפחם נפתחו הבוקר (שלישי), כפי שנעשה בכ-200 יישובים ברחבי הארץ. בראיון שנערך ערב הבחירות המקומיות, שוחחנו עם ד"ר עפו אגבריה, יו"ר מועצת החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון (חד"ש), חבר הכנסת לשעבר ותושב אום אלפחם.

2018-10-30_173509

ד"ר עפו אגבריה (צילום: פאנט)

כיצד נערכה חד"ש לבחירות באום אלפחם?

בשלב ראשון היינו שותפים לכינון קואליציה שכללה את חד"ש, בל"ד, בני הכפר (אבנאא אלבלד) והתנועה האסלאמית. הקואליציה ביטאה את הרעיון המקוריללכת במשותף – כל התנועות הפוליטיות, גם ובמיוחד לאחר שהתנועה האסלאמית הצפונית הוצאה אל מחוץ לחוק. גיבשנו רשימה רחבה ודמוקרטית שתייצג את כל המפלגות והתנועות. התנועה האסלאמית, בל"ד ובני הכפר, כארבעה גופים עצמאיים, בחרנו בשני נציגים מכל גוף שהרכיבו את מועצת הרשימה. אך בהמשך פרשו מהשותפות הן התנועה האסלאמית והן בני הכפר.

מה השתבש?

אחרי תקופה מסוימת שבה דנו בעניינים רבים, לרבות המצע והרכב הרשימה, פתאום החליטו הגורמים השמרניים ביותר של התנועה האסלאמית להקים רשימה עצמאית. הם הגיעו למסקנה שיוכלו לשלוט בעירייה בעצמם, בלי צורך בשיתוף פעולה. הם עזבו את הרשימה שגיבשנו, והחליטו שלא להיות שותפים עם שום גורם: לא איתנו, לא עם בל"ד, לא עם בני הכפר. שייח'ים מטעמם הוציאו פתווה (פסק הלכה) וטענו לחילול השריעה. בטענות אלה נתלו כדי לפרק את השותפות.

האירוע שסיים סופית את השותפות היה כנס במתנ"ס, שבו אמורה הייתה להופיע להקה של זמרים וזמרות המבצעת שירים ערביים קלאסיים. מועצת הפתווה ששייכת לתנועה האסלאמית התנגדה להופעת הנשים, ולחצה על העירייה לבטל את ההופעה ולא לאשר לאנשים להגיע לשם. זה היה לכאורה התירוץ לפיצוץ הקואליציה בין ארבע המפלגות. לדעתי זה הבל הבלים, כי דרך קבע ישנן הופעות כאלה במתנ"ס. היו ויהיו. הם חיפשו עילה לפוצץ את הרשימה לכאורה בהקשר לשריעה האסלאמית.

אבל זה לא כל הסיפור. האמת היא שהתנועה האסלאמית תומכת בבעלי ההון באום אלפחם, ואלה רוצים גם להחזיק בשלטון בעיר.

לאחר שהתפוצצה השותפות עם התנועה האסלאמית, חשבנו להמשיך בשותפות עם בני הכפר ובל"ד, אבל במהלך השיחות הציגו בני הכפר תנאים בלתיהגיוניים ובלתימקובלים. לכן הרשימה מתמודדת כשותפות בין חד"ש ובל"ד.

מי הוצגו כמועמדים לראשות העיר?

מבין ששת המתמודדים על ראשות העיר, שניים מזוהים עם התנועה האסלאמית. אחד מהם הסתכסך עם התנועה בקדנציה שעברה והוא ראש העיר המכהן. השני הוא ראש רשימת התנועה הנוכחי ובאמצעותו חושבת התנועה האסלאמית להגיע לראשות העיר.

הרשימה של חד"שבל"ד לא הציגה מועמד לראשות העיר, כי המצב הפוליטי עדיין לא מאפשר זאת, וגם לא הודענו במי מבין ששת המועמדים אנו תומכים. העבודה שלנו מרוכזת בהצלחת הרשימה. נקווה שנהיה מיוצגים בצורה הולמת כך שמי שלא יגיע לראשות העירייה יצטרך לבנות קואליציה איתנו.

היכן מצוי עיקר הוויכוח בין הרשימות?

הוויכוח הכי חריף הוא בינינו לבין הרשימה האסלאמית. הצלחנו לעורר שיח ציבורי רחב, ולגרום לאנשים להבין שהתנועה האסלאמית מייצגת לא אותם אלא, כפי שהתחלתי להסביר קודם, קומץ של בעלי הון המעוניינים להשתלט על מקורות המימון דרך השליטה בעירייה.

הברית בין בעלי ההון לתנועה האסלאמית איננה חדשה. חלקם היו ממייסדי התנועה האסלאמית, ובמשך 30 שנות שלטונה הם הגדילו את הונם. הם היו המרוויחים העיקריים משלטונה וניצלו את מעמדה בעיריית אום אלפחם לשם טובות הנאה.

לאותם בעלי הון יש מפעלים, קרקעות וחנויות גדולות בכפר. בתשדירי הבחירות שהם מפיצים ברשתות החברתיות הם שואלים מדוע הם צריכים לחכור אדמות בעפולה ולשלם שם הון תועפות, אם הם יכולים לעשות זאת באום אלפחם ולשלם את הארנונה למועצה המקומית.

עכשיו, בלאו הכי יש לנו בעיה עם השלטון המרכזי בעניין אזור התעשייה: כל אזור התעשייה המאושר של אום אלפחם משתרע בסך הכל על 100 דונם, ואילו לעפולה ולערים שכנות אישרו פי ארבעה. אם אותם בעלי הון ישתלטו על אזור התעשייה של אום אלפחם בעזרת שליטתם בעירייה, וכל אחד מהם יחטוף שטח לעסקים שלו – לא יישארו שטחים לבעלי העסקים הקטנים, לבעלי המסגריות והנגריות והמפעלים הקטנים, להם נחוצים רק דונם או שניים. בתסריט כזה, יישארו העסקים הקטנים בתוך הכפר, על הכביש הראשי, עם כל איהסדר שבדבר. זה נושא שיהיה חלק מהמאבק שלנו בשנים הקרובות.

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב