דיקטטורה בתחפושת: הכנסת אישרה את החוק המקנה לנתניהו סמכויות חירום

לאחר שלוש שעות דיון, הלילה (חמישי) אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את החוק המקנה לממשלה סמכויות חירום. זאת לאחר שחברי ועדת החוקה של הכנסת ביקשו לשנות שורה של סעיפים בחוק, אך לא הצליחו להשיג את הרוב הדרוש לכך. 48 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ו-35 הצביעו נגד, ביניהם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

בדיון הארוך והמתוח, אמר ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת): "החוק הזה הוא שינוי משטרי קיצוני שטרם נראה כמותו מקום המדינה. אם עד היום הייתה מעין הפרדת רשויות, תיכף הרשות המחוקקת תהיה סרח עודף בתהליך קבלת ההחלטות. הכנסת מסמיכה את הממשלה ובעיקר את ראש הממשלה להיות כל יכול ולהחליף את הכנסת. דיקטטורה בתחפושת של קורונה".

יצוין שאחד מסעיפי החוק מאפשר לממשלה לעקוף את הכנסת וליישם מיד תקנות דחופות, שטיבן אינו מפורט. לפי החוק, "בהתקיים דחיפות המחייבת כי תקנות מסוימות ייכנסו לתוקף במועד מוקדם יותר, הממשלה רשאית להתקינןבלי אישור של הוועדה מראש". כמו כן, החוק מאפשר לממשלה גם להאריך את תוקפו של מצב החירום ב-60 יום בכל פעם, עד למועד פקיעתו של החוק, ביוני 2021. זאת במקום הארכה ב-45 יום, כפי שקבע הנוסח המקורי של החוק. הכרזה על מצב חירום תוכל להיעשות אם "שוכנעה הממשלה כי יש סיכון ממשי להתפשטות רחבה של נגיף הקורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור".

החוק אינו מאפשר לממשלה לאסור קיום הפגנות, בהתאם לדרישת כחול לבן. ואולם, הוא גם אינו מחייב את הממשלה לאפשר לאזרחים המתגוררים באזורים מוגבלים לצאת להפגנות במקומות אחרים. החוק מאפשר אמנם מחאה בתחומי האזורים המוגבלים, אך הוא עשוי להקשות על קיומן של הפגנות המוניות. ח"כ כסיף הוסיף בתום ההצבעה: "נתניהו השיג את מטרתו. הוא מחזיק בסמכויות חקיקה ויכול לצאת לבחירות כשליט כל יכול ללא פיקוח הכנסת. ד"ש לרזרבי".

דבריו של ח"כ כסיף, אמש, במליאה הכנסת:

https://www.facebook.com/ofercass/videos/313206453137649/