הפגינו בתל-אביב: אלפי עובדי ההוראה בתכנית קרב המופרטת חוששים מפיטורים

מאות עובדי תכנית קרב המופרטת למעורבות בחינוך, הפגינו אתמול (רביעי) מול משרד האוצר בקרית הממשלה בתל אביב. בסוף החודש צפויים כ-4,000 עובדי התכנית, בהם מדריכים ועובדי מינהל, לקבל מכתבי פיטורים שיביאו לסגירת התכנית החינוכית שפועלת בבתי ספר ובגני ילדים למעלה מ-25 שנה. המפגינים נשאו שלטים בהם נכתב: "ישראל כץ – 4,000 מובטלים", "מפקירים את ילדי הפריפריה" ו"עוצרים את סגירת תכנית קרב".

הפגנת עובדי תכנית קרב, אתמול, בקריית הממשלה בתלאביב (צילום: ועד עובדים)

תכנית קרב מופעלת עבור משרד החינוך, עלידי החברה למתנ"סים והעמותה לתפנית בחינוך מיסודה של קרן רש"י. במסגרת התכנית, נערכים שיעורי העשרה בבתי ספר ובגני ילדים, כחלק מיום הלימודים. התכנית מעבירה 2 מיליון שעות העשרה בשנה, ליותר מ-300 אלף תלמידים ותלמידות ב-125 רשויות בכל הארץ, בעיקר בפריפריה. בתכנית מועסקים כ-3,800 עובדי הוראה ו-200 אנשי תשתיתפדגוגית.

יו"ר ועד עובדי תכנית קרב, אורלי לוי, מסרה: "לא ייתכן שבשיא משבר הקורונה והנזק שכבר נעשה לאלפי ילדים בפריפריה 4,000 אנשי ונשות חינוך מסורים יצטרפו למעגל האבטלה, בגלל בירוקרטיה וסחבת. כל מה שצריך זה להתעורר ולחתום על אישור התקציב, או למצוא פתרון ביניים שיאפשר את המשך קיומה של התכנית. מתי יתעוררו? כשיגלו שאלפי ילדים חסרי מעש משוטטים ברחוב ואין מי שיעשיר את זמנם? כשיורחבו הפערים?".

יצוין שאתמול דנה הוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) על עתידה של תכנית שלבים המופרטת ופיטורי מאות עובדיה. לפני הפגישה משרד החינוך פרסם הודעה לפיה חברת הקבלן קדימה מדע תמשיך להפעיל את התכנית עד דצמבר ואז תועבר התכנית לאחריות ישירה של משרד החינוך.

אך מאות העובדים חוששים לגורלם התעסוקתי. בהודעה שפרסם ארגון עובדי ההוראה, החברים בכוח לעובדים נאמר "משרד החינוך לא טורח להסביר האם עובדי התכנית המלמדים תלמידים חולים בביתם, 700 מורים, פיזיותרפיסטים, קלינאי תקשורת וסייעות, ימשיכו לעבוד בתוכנית". יצוין שח"כ ג'בארין דרש התחייבות להעסקת המורים אך נציגת משרד החינוך סירבה להתחייב. בישיבה נמסר כי מכתבי הפיטורין בתוקף והמורים בתכנית שלבים לא יודעים האם תהיה להם עבודה בספטמבר. הם אף לא יודעים האם תהיה להם עבודה בדצמבר כאשר תועבר התכנית לידי משרד החינוך.

לדברי כוח לעובדים "המצב נוצר בגלל שעבור משרד החינוך מורי הקבלן הם משאב מתכלה. פרנסתם של 700 עובדי החינוך המסורים לא מעניינת שם איש. כנראה שגם התלמידים החולים, הזקוקים להמשך הטיפול שנבנה לאורך שנים". יצוין שח"כ ג'בארין אמר היום בפתח הדיון על תכנית שלבים "הילדים, ההורים, המורים והצוותים הרפואיים שפוטרו לכולם יש אותו אינטרס: העסקה ישירה במקום הפרטה וקליטה של כל אנשי ונשות הצוות שפוטרו. חייבים לספק פתרון יציב לילדים, להוריהם ולעובדים".