דיון על התקשורת האלטרנטיבית: על השפעה ציבורית והנרטיב השליט

המפגש השני של סדרת 'חושבים מחד"ש' בגדה השמאלית, סדרת הרצאות ודיונים פוליטיים ביוזמת ועד חד"ש ת"א, עסק בתקשורת אלטרנטיבית בעברית. את הדיון הנחה עורך "זו הדרך" וחבר מערכת "הגדה השמאלית", אפרים דוידי, והשתתפו בו חגי מטר, עורך האתר "שיחה מקומית", ואהוד שםטוב, מנכ"ל, מייסד ועורך ראשי של גוף התקשורת העצמאי "הטלוויזיה החברתית".

2017-08-18_164709

במרכז הדיון עמדה השאלה, האם התקשורת האלטרנטיבית מצליחה להשפיע, ובמידה שכן, כיצד ניתן להעמיק השפעה זו, וכיצד ניתן לבנות שיתוף פעולה בין גופי התקשורת האלטרנטיבית השונים.

לדברי משתתפי הדיון, התקשורת האלטרנטיבית אכן מצליחה להשפיע. הדגימה זאת לאחרונה הסרבנית הדס טל, אשר כתבה בהצהרת הסירוב שלה, כי היא גיבשה את עמדותיה עקב היכרות עם הכיבוש, שלו לא הייתה מודעת כלל עד שנחשפה לפרסומים ברשתות החברתיות, לעדויות של "שוברים שתיקה" ולכתבות ב"שיחה מקומית".

מעבר להשפעה ישירה מהסוג הזה, הסכימו מטר ושםטוב כי "תפקידה העיקרי של התקשורת האלטרנטיבית הוא לשנות את הנרטיב השולט בשיח הציבורי עלידי חדירה לתקשורת המיינסטרים". דוגמא אחת לכך הוא המקרה של יעקוב אבו אלקיעאן, שנרצח בידי המשטרה בכפר ה"בלתימוכר" אום אלחיראן בינואר 2017. תיעוד המקרה שעשה צלם אקטיבסטילס ופרסומו ב"שיחה מקומית" חייב את התקשורת הממוסדת לשנות את גרסתה הראשונית ("מחבל" או "איש דאע"ש"), ולהיצמד לגרסת התושבים בנוגע לאחראים למותו.

לדברי מטר: "אילולא ההיערכות המוקדמת של 'שיחה מקומית', דהיינו שליחת צלם וכתב שיתעדו, ואילולא היכולת להפוך את החומרים לנרטיב מגובש, הציבור היה מקבל ככל הנראה רק את גרסת המשטרה, אשר נועדה לתמוך בפינוי הכפר ובהצגת התושבים כאלימים".

במפגש נידונה בהרחבה מידת החשיפה לתקשורת האלטרנטיבית, אשר מעבר לקשיים המאפיינים את שלל אמצעי התקשורת בעידן הרשתות החברתיות, נוגעת גם בשאלת שיתופי הפעולה בין גופי התקשורת השונים: עקב המשאבים המוגבלים העומדים לרשותן מצויות הפלטפורמות השונות בתחרות זו מול זו, וכל אחת צריכה "להוכיח" לקרנות כי יש לתת את המימון דווקא לה ולא לפלטפורמה אחרת. הגופים השונים מוצאים את עצמם אפוא בתחרות זה עם זה על תקצוב ועל קהל. נקודה זו מעלה את הצורך לחשוב על דרכי מימון נוספות, כגון תרומות של הקוראים עצמם – מבלי להתבסס על קרנות או גופים מממנים כלשהם היכולים לשנות את מדיניותם ו"לייבש" את התקשורת האלטרנטיבית. אפרים דוידי הצביע על מודלים מוכרים לשיתופי פעולה בעולם, לרבות של כלי תקשורת הפועלים בצורה קואופרטיבית כגון היומון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר" והשבועון הצרפתי "לה קנאר אנשנה".

משתתפי הדיון הסכימו, שלאור חשיבותה של התקשורת האלטרנטיבית בעיצוב השיח הציבורי, יש להמשיך ולחשוב על האופנים להעמיק ולהרחיב את השפעתה. נקודות נוספות שניתן לחשוב עליהן הן אופנים חדשים בהם עשויה תקשורת זו להשפיע, ובעיקר על השיח השמאלי – נקודה שנידונה מעט במהלך המפגש.

דורית גרסטנפלד

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב