דורשים לחקור את ביקורו של נשיא ברזיל ביד ושם בסופו אמר 'הנאצים היו שמאלנים'

על רקע דבריו של נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, בסיום ביקורו ב"יד ושם", לפיהם "הנאצים היו שמאלנים",  עו"ד איתי מק פנה אמש ליו"ר הנהלת "יד ושם", אבנר שלו בדרישה לחקור את הביקור ולעקירת העץ שנטע בחורשת האומות. יצוין שדבריו הנשיא הימיני קיצוני שודרו בהבלטה בתקשורת הברזילאית וזכו לקיתונות של ביקורת.

2019-04-04_211651

נתניהו ובולסונרו: ידידים טובים ואחים לדעה נפגשים בירושלים (צילום: לע"מ)

בעיתונות הברזילאית נכתב הבוקר שהצהרות בולסונרו סותרות את המידע המופיע באתר המוזיאון, ולפיו התנועה הנאצית בגרמניה צמחה מארגוני ימין קיצוני רדיקליים שהתחזקו בתגובה לפעילות המפלגה הקומוניסטית הגרמנית.

בהצהרות ששודרו בטלוויזיה בארצו חזר נשיא ברזיל על דברים דומים שאמר שר החוץ הברזילאי ארנסטו אראוז'ו, שטען גם הוא שהנאצים היו אנשי שמאל. כשנשאל עלידי כתבים אם הוא מסכים עם אראוז'ו אמר בולסונרו: "אין ספק, נכון?". אחר כך אמר ששמה של המפלגה הנאצית היה "המפלגה הנציונלסוציאליסטית של גרמניה", שם הכולל את המילה "סוציאליסט". השם הרשמי של המפלגה היה בפועל "מפלגת הפועלים הגרמנית הנציונלסוציאליסטית", ולמרות שמם דבקו הנאצים בגרמניה באידיאולוגיה פאשיסטית ואנטישמית, ולא באידיאולוגיה סוציאליסטית.

בעבר דיבר בולסונרו בשבח הדיקטטורה הצבאית ששלטה בברזיל והדגיש כי זו "הביאה לשגשוג כלכלי". מדובר במשטר שהוציא להורג מאות ממתנגדיו ועינה עוד אלפים. בשנת 1991, אחרי שנבחר לקונגרס, אף קרא בולסונרו להחזיר את המשטר הצבאי, וב-1999 קרא למלחמת אזרחים ולהריגתם של כ-30 אלף איש.

בהזדמנות אחרת השווה בולסונרו בין הומוסקסואליות לפדופיליה, והצהיר שלא יוכל לאהוב בן הומו, ושאם יהיה לו ילד הומו הוא מעדיף שבנו ייהרג בתאונה. "ילדיי לא יכולים להיות הומואים, הם מחונכים טוב מדי", טען. ב-2014 אמר לחברת קונגרס שהיא אפילו לא שווה שהוא יאנוס אותה. למחוקקת שאינה מסכימה עם דעותיו אמר בולסונרו כי היא "מכוערת מכדי להיבחר". יצוין שבמהלך ביקורו של בולסנרו בישראל נערכו מספר אירועים מחאה בהשתתפות פעילי זכויות אדם ולמען הקהילה הלהט"ב, אנשי חד"ש ומק"י, יוצאי ברזיל ופעילים למען הסביבה.

על המחאות נגד בולסונרו בישראל, ר' ידיעה בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 6):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019break/04/G14_2019.pdf