דוברת משרד החוץ הסיני: יש לחסל את ההגמוניה הכלכלית של ארה"ב

דוברת משרד החוץ הסיני אמרה בסוף השבוע כי ארצות הברית צריכה לדעת כי במאה ה-21 הסחר העולמי דורש כללים ולא כוח. הדוברת הואה צ'ונינג אמרה את הדברים במסיבת עיתונאים שגרתית כשהתבקשה להגיב על הדיווחים כי ארצות הברית וסין קיימו ההתייעצויות על נושאי סחר. "סין מחויבת תמיד לפתור סכסוכים וחיכוכים במסחר באמצעות דיאלוג ומשא ומתן, והדלת פתוחה תמיד", אמרה הואה. כך מסר רדיו סין הבינלאומי.

עם זאת, היא הדגישה כי הדיאלוג והמשא ומתן צריכים להתבסס על בסיס של כבוד הדדי ושוויון ולא כשצד אחד מבקש בקשות מהאחר בצורה מתנשאת. "סין עובדת קשה כדי ליצור שוק הוגן הן עבור חברות מקומיות והן עבור חברות זרות להתחרות בו ללא תלות באיזו בעלות יש להן", אמרה הואה. הדוברת הוסיפה כי סוג זה של פתיחות צריכה להיות דוכיוונית, כשארצות הברית ומדינות אחרות צריכות גם ליצור סביבה עסקית שוויונית ולא מפלה עבור כל החברות להשקיע ולבצע פעילויות מסחריות.

2018-04-01_183740

דוברת משרד החוץ הואה צ‘ונינג בתדרוך עיתונאי יומי (צילום: רדיו סין)

בתגובה לדבריו של סגן נשיא ארה"ב מייק פנס כי המהלכים המסחריים האחרונים של ארה"ב משמעותם היא כי "עידן הכניעה הכלכלית נגמר" אמרה דוברת משרד החוץ הואה צ‘ונינג כי מוטב שהצד האמריקאי יגיד כי יש לחסל את ההפחדה וההגמוניה הכלכלית של ארה"ב. הואה אמרה כי סין וארצות הברית ניהלו משא ומתן על נושאים כלכליים וסחרלסין יש את הביטחון והיכולת לשמור על האינטרסים הלגיטימיים שלה בכל הנסיבות. "סין מקווה שארה"ב תקבל החלטות זהירות ובחירות רציונליות", היא אמרה.

כמו כן, בכיר סיני הזהיר ביום ראשון שעבר כי "מלחמת סחר תפגע בכל הצדדים"אך לא נתן שום אינדיקציה לגבי המהלך הבא האפשרי של בייג'ין בסכסוך המתפתח עם הנשיא דונלד טראמפ בנושאי פלדה וטכנולוגיה. סגן ראש הממשלה האן ג'נג לשיתוף פעולה אמר ש"מלחמת סחר לא משרתת את האינטרסים של אף אחד. זה רק יוביל לתוצאות חמורות ולהשפעות שליליות". עם זאת, הוא גם הדגיש כי ההכנסה לנפש בסין עדיין נמוכה, מה שמצביע על כך שלא סביר כי בייג'ין תציע ויתורים משמעותיים לוושינגטון.