בתום פגרת הכנסת: חד"ש תשוב ותיאבק בהעלאת אחוז החסימה

לקראת תום פגרת הכנסת, חברי סיעת חד"ש נערכים להיאבק לביטול חוקים שחוקקו רק לאחרונה. המאבק מתמקד בחוק טרי, שאושר ברוב גדול רק לפני שבועות אחדים: המאבק המרכזי של חד"ש הוא נגד העלאת אחוז החסימה מ–2% ל–3.25%. לצד המחאה העקרונית נגד העלאת רף הכניסה לכנסת, שיקטין את סיכוייהן של המפלגות הקטנות להיבחר, חד"ש עלולה גם להיפגע באופן ישיר מן החוק. חד"ש והסיעות הערביות הניחו שתי הצעות שונות לדיון: האחת קוראת לבטל את העלאת אחוז החסימה, והשנייה מציעה להעלותו באופן מתון, ל-2.5%. ח"כ דב חנין (חד"ש) משוכנע שהדיון בחוקים איננו גימיק, אלא בעל היתכנות ממשית. לדבריו, בכנסת אין כיום רוב להעלאת אחוז החסימה ואישורו של החוק בקריאה שנייה ושלישית התאפשר רק במסגרת עסקת החבילה המורכבת שרקחו ראשי סיעות הקואליציה.

 2014-04-22_193337

לצד התנגדותם של 54 הח"כים מסיעות האופוזיציה, גם שותפים בקואליציה – ובראשם חברי סיעת תקומה מן הבית היהודי מתנגדים לצעד שיימנע מהם להתמודד באופן עצמאי בבחירות הבאות. "כולנו יודעים שאחוז החסימה בישראל עלה רק בזכות עסקת חבילה להעברת שלושה חוקים משמעותיים בשבוע אחד (חוק הגיוס, חוק המשילות וחוק יסוד משאל העם). וגם אז, כדי להעביר את העסקה, היה צריך להחתים את סיעות הקואליציה על מסמך מחייב וחסר תקדים. ח"כים רבים שמתנגדים מהותית או פוליטית למהלך, נגררו דווקא לתמוך בו", אמר ח"כ חנין ל"הארץ" והוסיף, "המהלך הזה לא יחזור על עצמו. בדיוק כמו שיוזם המהלך, אביגדור ליברמן, ידע לנצל את הרגע הפוליטי המסוים ההוא לטובתו, אנחנו נדע לנצל את הרגע הבא לטובתנו".

הצעת חוק נוספת שהגישה חד"ש קוראת לבטל את המאגר הביומטרי שהוקם כחלק מחוק המסדיר הנפקת תעודות זהות ודרכונים חכמים. "החוק העלה שאלות רבות בדבר הגנה על זכויות היסוד של הפרט, בדגש על המחיר הכבד שעלולים לשלם האזרחים שפרטיהם ייכללו במאגר המידע שיוקם מכוחו אם המאגר ייפרץ, כפי שצופות מרבית התחזיות”, נאמר בהצעת החוק של חד"ש.