בריטניה: בית הדין קבע שנהגיה של 'אובר' הם עובדים ולא עצמאים

חברת שיתוף הנסיעות האמריקאית "אובר" כשלה בניסיון להפוך החלטה של בית הדין לעבודה בלונדון לפיה עובדיה זכאים לזכויות כמו שכר מינימום ודמי חופשה. הפסיקה היא מכה לחברה, שגם כך נאבקת לשמור על רישיונה לפעול בלונדון. כך מוסר היומון הקומוניסטי "מורנינג סטאר" היוצא לאור באנגליה.

2017-11-11_174621

נהגים מפגינים נגד "אובר" בפתח הפרלמנט הבריטי (צילום: מורנינג סטאר)

"אובר" טענה בפני בית הדין כי התובעים, יאסים אסלאם וג'יימס פארר, פעלו במסגרתה כנהגי קבלן עצמאיים בדומה לנהגים פרטיים להשכרה הפועלים בבריטניה מזה 50 שנה. בית הדין דחה עמדה זו, המשקפת את המודל העסקי של "אובר"וקבע כי מדובר בעובדי החברה לכל דבר.

אף שההחלטה רלבנטית לשני התובעים בלבד, היא צפויה להשפיע על 40 אלף עובדי "אובר" ברחבי בריטניה. חמור לא פחות מבחינת אובר היא עשויה להשפיע על תוצאות הליך משפטי אמריקאי המתמודד עם שאלה דומה. מנקודת מבט בריטית להחלטה עשויות להיות השלכות עבור עשרות אלפי עובדי קבלן בענפים אחרים.

שאלת מעמד נהגי "אובר" היא קריטית מבחינת החברה, ויש לה השלכה עצומה על התוצאות הפיננסיות שלה. באופן עקיף, היא צפויה להשפיע גם על שיטת הדיווח שלה, לקראת ההנפקה הצפויה בבורסה בניו יורק. על פי העמדה שהציגה אובר מול רשות ניירות הערך בארה"ב, לנוכח תפיסת הנהגים כ"לקוחות של החברה" ולא את הנוסעים עצמם.