בעיר הולדתו של קרל מרקס הוצב פסל בדמותו – מתנת ממשלת סין

עיר הולדתו של קרל מרקס, טריר שבגרמניה, חגגה אתמול (שבת) 200 שנה להיוולדו של המהפכן. לציון התאריך, הוצב בקרבת מקום לידתו של מרקס, פסל בדמותו בגובה 5.5 מטר, ובמשקל של 2 טון מברונזה מתנת ממשלת סין.

4

פסלו החדש של מרקס בעיר טריר (צילום: המפלגה הקומוניסטית הגרמנית)

 

קרל מרקס, מי שכתב את "המניפסט המפלגה הקומוניסטי" (יחד עם פרידריך אנגלס), ואת "הקפיטל", הוא  מההוגים המשפיעים ביותר ממחצית המאה ה-19 ועד ימינו. בטקס לקחו חלק מאות אזרחים השייכים למפלגה הקומוניסטית לתנועת השמאל "די לינקה", עם דגלים אדומים של המפלגה וקריאות עידוד, ומנגד, הפגינה קבוצה של ימנים-קיצונים. ראש העיר טריר, וולפראם לייבה, התעקש על כך שהפסל לא נועד להלל את מרקס אלא להצית דיון, ולשפר ולהדק את היחסים הגלובליים עם סין. "זו מחוות ידידות", אמר ראש העיר השייך לימין.

"מאתיים שנה אחרי, על אף השינויים העצומים והמעמיקים בחברה האנושית, שמו של קרל מרקס עדיין מכובד בכל העולם ותורתו עדיין מאירה באור הבהיר את האמת", אמר נשיא סין שי ג'ינפינג ביום שישי האחרון על פי דיווח של רדיו סין.

שי, המכהן גם כמזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית המרכזית של סין ויו"ר הוועדה הצבאית המרכזית, אמר את הדברים בכנס גדול לציון 200 שנה להולדתו של מרקס. שי אמר כי מרקס הוא "מורה למהפכה עבור הפרולטריון ולעובדים בכל העולם, המייסד העיקרי של המרקסיזם, יוצר המפלגות המרקסיסטיות, מראה הדרך לקומוניזם הבינלאומי והוגה הדעות הגדול ביותר של ימינו".

"היום אנחנו מקיימים את המפגש הגדול הזה בכבוד רב לציון 200 שנה להולדתו של מרקס, כדי לזכור את אופייו ואת מעשיו ההיסטוריים ולבחון את רוחו האצילית ומחשבותיו המבריקות", שי אמר באירוע. בעזרת אידיאלים נאצלים וללא חשש מפני קשיים ומצוקות, לאורך חייו הקדיש מרקס את עצמו לשאיפה מתמדת לשחרור האנושות, טיפס לשיא המחשבה במרדף אחר האמת וניהל מאבק בלתי פוסק להפוך את העולם הישן ולהקים חדש", לפי שי. "מרקס הוא לא רק דמות גדולה שנשאה את משקלו של העולם אלא גם אדם רגיל עם תשוקה לחיים, שהיה ידידותי באופן כן ואמיתי", אמר שי.

"הנכס הרוחני החשוב והמשפיע ביותר שמרקס השאיר לנו הוא התאוריה המדעית הקרויה על שמו – המרקסיזם. כמו זריחה מרהיבה, האירה התאוריה את החקירה האנושית אודות החוק ההיסטורי ואת החיפוש של האנושות אחרי שחרורה", הדגיש שי.