בעיריית חיפה נחנך מפעל מלגות על שמו של המנהיג הקומוניסטי המנוח תופיק טובי

בחיפה הושק השבוע מפעל מלגות על שמו של המנהיג הקומוניסטי המנוח תופיק טובי.

טובי היה תושב חיפה וכיהן כחבר כנסת 41 שנים ברציפות במסגרת סיעות מק"י וחד"ש. אירוע ההשקה של מפעל המלגות התקיים בעיריית חיפה בהשתתפות בנו, פרופ' אליאס טובי ובני משפחתו; ראש העיר חיפה יונה יהב וסגנו ד"ר סוהל אסעד (חד"ש), פעילי מק"י וחד"ש, חברי הכנסת  בהווה ובעבר, אנשי אקדמיה ומשפט, חבריו וידידיו של מנהיג המנוח. קרן מלגות מיועדת לסטודנטים חיפאים ערבים בני משפחות החיות בעוני.

2015-05-20_215338

המנהיג הקומוניסטי המנוח תופיק טובי (צילום: אל אתיחאד)

סגן ראש העיר ד"ר אסעד ,שיעמוד בראש הקרן, אמר בטקס: "קרן המלגות הזו תהיה מיוחדת, משום שהיא מנציחה את שמו ודרכו של תופיק טובי, ותעשה זאת באמצעות תמיכה בסטודנטים חיפאים ערבים נזקקים. כולי תקווה שנמשיך לקדם יוזמות חינוכיות כאלה, אשר מעודדות אווירה עירונית חיובית, של חיים משותפים, ושל התנגדות לאלימות ולגזענות, ברוח הדרך שתופיק טובי הלך בה, ושאנחנו מתחייבים – להמשיך ללכת בה".

 

הדוברים עמדו על אישיותו המיוחדת של תופיק טובי, על מנהיגותו, על הגינותו ויושרו הציבורי, על צניעותו ואהבתו הבלתי מתפשרת לחיפה. ראש העיר יהב ציין כי "גם אם מצבו הכלכלי אפשר לו לעבור ולהתגורר בשכונות האופנתיות של הכרמל, המשיך להתגורר בוואדי ניסנאס ברחוב הנושא היום את שמו". פרופ' יוסי בן ארצי, לשעבר רקטור אוניברסיטת חיפה, דיבר על תפקידו של טובי כמנהיג האוכלוסייה הערבית בישראל ובמפלגה בה פועלים יהודים וערבים על בסיס של שוויון. "מנהיגות שכזאת חייבה אומץ לב אמיתי וחוכמת התנהלות. בכל ניחן תופיק טובי שהיה דוגמא ומופת לאיש ציבור", הדגיש פרופ' בן ארצי.
פרופ' טובי, רופא במקצועו, סיפר עד כמה קידש אביו את ערך ההשכלה ותמיד טען כי עתידה של החברה הערבית תלוי רק ברכישת השכלה שהייתה לדעתו המפתח לרווחה אישית, חברתית ויצירת חברה צודקת . "הקמת קרן המלגות ע"ש אבי, תופיק טובי, מרגשת ומכבדת את כרו ואני מודה למי שיזם את הקמת הקרן". בתום הטקס ציטט ד"ר אסעד מתוך הטור של המשורר נתן אלתרמן אותו כתב בשנת 1949:
"ובכן, מיהו תופיק טוּבּי?
הוא חבר הכנסת,
הוא קומוניסט ערבי. בבית הנבחרים.
יושב הינו בזכות מלאה ולא בחסד…
כבר עת אולי לזכור זאת, חברים.
ואין הוא חב בזה כל חוב על גודל-נפש.
ישיבתו היא חוק.
היא צו.
היא אל"ף-בי"ת."