במקביל לפשעי הכיבוש ברצועת עזה: נמשכת המתקפה נגד מעמד העובדים

"לאחר 22 שנה של ניסיונות להגיע להסכמה על רפורמה מקיפה במשק החשמל, וחצי שנה לאחר שהוסכמו עקרונות הרפורמה, הוסכמו היום, יום חמישי, 17 במאי 2018, פרטיה של הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר שבוצעה אי פעם במשק הישראליהרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל", במילים אלה נפתחה ההודעה לעיתונות שפרסמה ההסתדרות באותו יום.

2018-05-20_173547

ליתר דיוק, נפתחה במילים אלה ההודעה לעיתונות המשותפת של משרד האוצר וההסתדרות, שהפיץ דובר האחרונה. אך מאחורי ההודעה "המשמחת" ("הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר שבוצעה אי פעם במשק הישראלי") מסתתרת אמת מרה: מדובר בהפרטה הגדולה ביותר שנערכה בישראל מאז הצגת תכנית הייצוב הכלכלית ב-1985, וזאת בהסכמת ההסתדרות ונציגות העובדים בחברה.

בלשון המכובסת של ממשלות הימין, נאמר בהודעה המשותפת כי "הרפורמה קובעת מתווה התייעלות חסר תקדים במסגרתו תקטן מצבת כח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1,800 עובדים, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו לאחרונה. מעבר לזאת, ההסכמות ברפורמה יאפשרו עדכון משמעותי של יחסי העבודה בחברה כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, בהתאם למקובל בחברות מובילות במשק". במילים פשוטות: אלפי עובדים יפוטרו וינותץ הנוהל הקיים בחברה מזה כ-80 שנה לפיו ישנו הסכם קיבוצי אחד לכלל העובדים, לרבות מנהלים.

מטרת הרפורמה גלויה. כך הבטיח שר האוצר "החברתי" משה כחלון באותה מסיבת עיתונאים: "התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים  למכור חשמל ישירות לאזרחים כי מגיע להם ליהנות מהתחרות ומירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי עוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל. ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכליתחברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה". הוזלת החשמל? זה לא קרה בשום מקום בעולם כפועל יוצא של תהליכים של הפרטת החשמל. ההיפך הוא הנכון.

כחלון מעניק "סוכריה" לתושבי עוטף עזה. עמיתו המנוח מהליכוד, שר האוצר יורם ארידור, גם הוא העניק הנחות משמעותיות בייבוא מוצרים מחו"ל (בייחוד מכוניות) בעת מלחמת לבנון הראשונה, 1982. כך קונים את מצפון הציבור וממשיכים את פשעי הכיבוש בשקט.

הגדיל לעשות הדובר השני במסיבת העיתונאים, שאמר: "זהו יום היסטורי וציון דרך משמעותי לעתיד משק החשמל במדינת ישראל. לראשונה מזה שני עשורים, יוצאת לדרך הרפורמה הגדולה במשק, תוך מענה אמתי לאתגרים הקיימים. התוצאה היא רפורמה טובה השומרת על האיזון הראוי בין ייצור החשמל במגזר הציבורי למגזר הפרטי, באופן המתאים למציאות המורכבת של מדינת ישראל ומשרתת בצורה הטובה ביותר את אזרחיה". דברים מדהימים אלה אמר "נציג העובדים", יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן , שהוסיף: "הוכחנו שוב כי ההסתדרות יודעת להיות שותפה לשינויים ולרפורמות בתנאי שאלו נערכים בהידברות ובהסכמה".

בפועל הושגו ההסכמות על רקע איום הממשלה למנוע באמצעות בג"ץ את זכות השביתה ובעת שעובדי נמלי חיפה ואשדוד (נמל אילת כבר הופרט) נאבקים נגד ספיחי הקמתם של הנמלים הפרטיים ליד נמלי המדינה הקיימים.

מעוזי כוחה של העבודה המאורגנת בחברת החשמל ובנמלים מצויים בתהליכי הפרטה, תחרות בלתיהוגנת וייבוש. ההסתדרות סבורה שהיא צריכה "להיות שותפה ברפורמות", קרי לתת יד לריכוז כוח רב יותר בידי בעלי ההון המקומיים והזרים על חשבון הישגים שהעובדים נאבקו למענם משך עשרות שנים. ניסנקורן, שותף נלהב למדיניות הכלכלית והחברתית הניאוליברלית של ממשלת הימין, מציג כל פירור שקיבל במסגרת "רפורמות" כהישג, אלא שמדובר בזוטות שהמעסיקים וממשלות העתיד ידאגו שלא לקיימן.

לא שכחנו את המאבק של עובדי טבע: גם כאן ההנהלה הבטיחה "לא למכור", "לא לסגור" ו"לא לפטר" מעבר למה שהכריזה כ"תכנית הייעול" של התאגיד הרווחי במיוחד. ואולם, מאז שהכריזה על כך ההנהלה, לאחר שביתה כללית בת חצי יום, מעשיה מוכיחים כי אינה עומדת בהבטחותיה. גם כאן ההסתדרות אינה נוקטת שום צעד כדי להגן על חבריה בעבר, בעתיד ובהווה.

לעובדי חברת החשמל, לעובדי הנמלים ולעמיתיהם בטבע, כמו גם בכל התאגידים הפרטיים והממלכתיים שנקלעו לעין הסערה, מגיעה הנהגת הסתדרות לוחמנית, מעמדית וכזו המסוגלת לעמוד על משמר זכויות מעמד העובדים. בינתיים ניסנקורן מושיט את ידו לממשלה ולמעסיקים המפריטים ומכופף ראשו בפניהם.

אותו ניסנקורן, שאין לו האומץ להגן על הפליטים ומבקשי המקלט, ושבפורומים הבינלאומיים מגן על מדיניות הכיבוש של ממשלת הימין, הפך שותף פעיל במתקפה על מעמד העובדים בצלם של הפשעים נגד הפלסטינים.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב