בחירות אזוריות: ניצחון לימין בצרפת והישג לשמאל בבוליביה

קואליציות מפלגות הימין של נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי זכתה בסיבוב השני של הבחירות המקומיות במדינה – כך עולה מתוצאות הבחירות החלקיות שפורסמו הבוקר (שני). מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית", שבראשה עומדת מארי להפן, רשמה הישגים אך לא נבחרה כדי לעמוד באף מחוז, בעוד שמפלגת השלטון הסוציאליסטית נחלה מפלה צורבת. הבחירות התקיימו אתמול ב-101 מועצות ברחבי צרפת.

2015-03-30_194201

נשיא בוליביה אוו מוראלס בעת הצבעתו, אתמול, בלה פאס (צילום: פרנסה לטינה)

על פי המדגמים, הקואליציה של סרקוזי זכתה ב-64 עד 70 מועצות, ואילו מפלגות השמאל ניצחו ב-27 עד 37 מועצות. שיטת הבחירות המקומיות בצרפת מורכבת, ובמסגרתה נבחרים חברי מועצה על ידי אזרחים באזורים שונים, ואלה בוחרים לבסוף נשיאים ל-98 מועצות אזוריות. בסופו של דבר נבחרו 4,108 חברי מועצה שאחראים לנושאים מקומיים כגון תחבורה, חינוך ושירותי רווחה. עד שעות אחר הצהריים עמד שיעור ההצבעה על כ-42 אחוזים, גבוה ב-6 אחוזים משיעור ההצבעה בבחירות האחרונות ב-2011. אך בסך הכל שיעור ההצעה לא עלה על מחצית בעלי זכות הבחירה. מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן, התייחס למצב הפוליטי החדש לאחר פרסום התוצאות הראשונות והדגיש כי נציגי המפלגה וחזית השמאל בה היא פעילה השיגו בסיבוב הראשון 9.4% מהקולות ושבסיבוב השני פעלו כדי "לעמוד מול כוחות הימין והימין הקיצוני ועל מנת להציג אלטרנטיבה שמאלית לממשלה הסוציאליסטית הניאוליברלית". לדבריו יש להקים כוח פוליטי שמאלי רחב הרבה יותר הכולל את הקומוניסטים, את חזית השמאל, את הירוקים ואת הגורמים במפלגה הסוציאליסטית המתנגדים למדיניות מפלגתם שבשלטון.

בבחירות המחוזיות שנערו אתמול בבוליביה, מפלגתו של הנשיא אוו מוראלס, התנועה למען הסוציאליזם, נותרה הכוח הפוליטי המרכזי במדינה הדרוםאמריקאית. יחד עם זאת, היא היא נחלה למפלה קשה בבירה, לה פאס, בה התמודד אחד מראשי התנועה למען הסוציאליזם לשעבר, פליקס פאצי, העומד בראש התנועה "ריבונות וחירות", והמציג את עצמו שמאלה מהנשיא המכהן. הוא זכה ב-52% מקולות הבוחרים ואילו המועמדת של התנועה למען הסוציאליזם, פילפה הואנקה, קיבלה רק 29%.

דבריו של מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית, פייר לורן, לאחר פרסום התוצאות הראשונות (בצרפתית):

http://www.pcf.fr/68916