בחורף נרשמו 310 ימי זיהום במצטבר בהם נאסרה הרחצה בים התיכון

במהלך עונת החורף שהסתיימה נסגרו חופי הרחצה המוכרזים בישראל בשל אזהרת זיהום במשך 310 ימים במצטבר – כך עולה מדו"ח לסיכום עונת חורף שערכה עמותת צלול. חלק מהחופים שזוהמו פתוחים רשמית גם בחורף (כלומר שיש בהם שירותי הצלה גם בחודשי החורף) ובחופים האחרים, שאינם פתוחים רשמית, מקיימים אלפי בני אדם פעילות ספורטיבית ענפה כגון גלישה, שחיה וחתירה. "מדובר בהיקף זיהום גבוה מאוד המעיד על המשך הזלזול במשאב הימי ובציבור משתמשי הים, ובהמשך תפיסתו של הים כמאגר לקליטת מזהמים מהיבשה", נכתב בדו"ח.

2017-04-18_203519

במרבית המקרים נסגרו החופים בהוראת משרד הבריאות, אולם קיימים מקרים שבהם מתגלה זיהום בים ולמרות זאת הרשויות אינן סוגרות את החופים ואינן מזהירות את הציבור. במקרים אחרים דיווחו הרשויות על זיהום באיחור וחשפו את המתרחצים לסכנה בריאותית. כך למשל בחוף פלמחים, הזרמת מזהמים החלה ב-9 לדצמבר אך אזהרת הרחצה פורסמה רק ב-18 לדצמבר; זיהום דליפת נפט בקרית חיים דווחה לציבור על ידי משרד הבריאות באיחור של שלושה ימים. ספירת כל אירועי הזיהום – גם אלה שלא מדווחים לציבור הרחב או מדווחים באיחור – מעלה עוד עשרות ימי סגירות חופים שהיו צריכים להיספר אך לא נספרו.

בין אירועי הזיהום נכללים גם 35 ימים במצטבר בהם היו המים מזוהמים בחופי רחצה שפתוחים במהלך החורף. כך למשל חוף הצוק בתל אביב היה סגור במשך 17 ימים בשל חריגה בתוצאות דיגום המים; חופים בראשון לציון היו סגורים במשך 5 ימים בשל גלישת ביוב, ועוד 8 ימים בעקבות דליפת שמן באזור נמל אשדוד.

 

לדו"ח המלא של עמותת צלול: http://www.zalul.org.il/?p=11373