בגלל המחאות ההמוניות: פוטין נאלץ לסגת חלקית מהעלאת גיל הפרישה ברוסיה

בעקבות המחאות ההמוניות ברחבי המדינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע אמש (רביעי) כי החליט לרכך את הרפורמה הניאוליברלית והלא פופולרית בפנסיה, שפגעה קשות באחוזי התמיכה בו. עם זאת, הוא הבהיר כי "בשל התכווצות כוח העבודה דרושים שינויים". בנאום שנשא לאומה ושודר בטלוויזיה, אמר פוטין כי גיל הפרישה לנשים יעלה בחמש שנים במקום בשמונה ופירט את הצעותיו לריכוך היבטים נוספים בחקיקה.

2018-08-30_192043

מסיבת עיתונאים עם מנהיג המפלגה הקומוניסטית, גנאדי זיוגאנוב, נגד העלאת גיל הפרישה ברוסיה (צילום: המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית)

הרפורמה המקורית, שהוכרזה עם תחילת משחקי המונדיאל ביוני, כללה את העלאת גיל הפרישה מ-60 ל-65 אצל גברים ומ-55 ל-63 אצל נשים. היא גרמה לצניחה חדה בפופולריות של פוטין, שהגיעה לשפל של ארבע שנים, וכן הוציאה מאות אלפים לרחובות, במחאות שאורגנו על ידי המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית ואיש האופוזיציה אלכסיי נבלני.

יצוין שנבלני נשלח שוב ביום שני האחרון ל-30 יום מאסר אחרי שהורשע "בהפרת חוק ההפגנות בציבור". הוא מסר כי הייתה זו החלטה לא חוקית שנועדה למנוע ממנו להוביל מחאה נגד הרפורמות בפנסיות בחודש הבא.

עוד מסר אמש פוטין כי החקיקה בדומה, הבית התחתון של הפרלמנט, תשונה בקרוב בהתאם להצעותיו. לפי סקרי דעת קהל, כ-90% מהציבור מתנגדים לנוסחה המקורי של הרפורמה. רבים זעמו על כך שגיל הפרישה החדש שהוצע גבוה מתוחלת החיים בחלקים מהמדינה.

לאחר שידור נאומו של פוטין, שב מנהיג המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית, גנאדי זיוגאנוב, ותקף את התכנחת להעלאת גיל הפרישה. לדבריו "מזה עשור הכלכלה הרוסית קורסת, לא ניכרת כל צמיחה בתוצר ועכשיו באים לפגוע בעובדים ובגמלאים. הצענו תכנית פיתוח למשק הרוסי, בגיבויין של 12 הצעות חוק. לצערי אין לממשלה כל תכנית כלכלית, זולת הפגיעה בעובדים". עוד אמר יזוגאנוב "הצענו שהעשירים ישלמו מס אמת, הצענו הקמת מערכת מס פרוגרסיבית שתטיל יותר מסים על אלה שמרוויחים יותר, הצענו להקים קרן מיוחדת לחיזוק מערך הרווחה הממלכתי כולל הפנסיה. אבל הממשלה מעדיפה להצטופף סביב 200 אוליגרכים, המרכזים בידיהם כ-90% מהעושר הלאומי, ולשרת אותם".

לתגובתו המלאה של יו"ר המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית, גנאדי זיוגאנוב, לנאומו של פוטין (ברוסית):

https://kprf.ru/roscrisis/178442.html