באר-שבע: סרטים מזווית כהה ועם סדר יום שונה

קבוצת הקריאה הקווירית בבארשבע, בשיתוף עם פורום דוקיום בנגב לשוויון אזרחי, מארגנים את "קוויריסטן" – פסטיבל סרטים קוויריים מזווית כהה. הקרנות הסרטים יתקיימו במועדון המולתקאמפגש, ברח' שלמה המלך 7, בבארשבע, בימים רביעי וחמישי, 29 ו-30 באוקטובר, מהשעה 18:00.

ביום רביעי יוקרנו הסרטים "קצה השמיים" (טורקיה, 2007) המספר את קורותיו של גבר המגיע לאיסטנבול כדי לחפש את בתה של חברתולשעבר של אביו, והסרט "להיות כמו כולם" (איראן, 2008), סיפוריהן של מטופלות במרפאה לשינוי מגדרי בטהראן. בתום הקרנת הסרט תיערך הרצאה מאת עתליה ישראלינבו אודות טרנסג'נדריות באיראן. כמו כן, יוקרן הסרט "אני ונורי באלה" (טורקיה, 2009).

ביום חמישי יוקרן הסרט "בניין יעקוביאן" (מצרים, 2006), המבוסס על רומן מאת עלא אלאסוואני, העוסק בשחיתות, פונדמנטליזם, זנות, הומוסקסואליות וצריכת סמים במרכז קהיר אחרי מהפכת 1952, והסרטים "חותמתה של בדידות" (ארמניה, 2013) ו-"דרכה של אהבה" (צרפת ומרוקו, 2001).

שוחחנו עם יוספה מקייטן, ממארגנות הפסטיבל, שהסבירה כי אחת ממטרותיו של "קוויריסטן" היא "להציע נקודת מבט רחבה יותר על גיוון ועל רבגוניות בשדה המגדר והמיניות. רוב הסרטים שאנחנו מציגים הם לא סרטים שהנרטיב שלהם מסתדר עם הנרטיב המערביליברלי הרגיל.

במקום זאת, הסרטים דנים בבעיות אחרות, הנובעות מהאופי של הארצות בהן הם עוסקים, ארצות אשר סבלו מקולוניאליזם בעבר ועדיין מתמודדות עמו כיום. לכן, צפייה בהם מספקת הזדמנות לבקר את הדוֹגמות של השיח הנהוג במערב ביחס ללהט"ב (לסביות, הומואים, טרנס ובי)".

2014-10-24_185414

כרזת הסרט "בניין יעקוביאן" שיוקרן בפסטיבל

האם מדובר בסרטים שהוקרנו גם בארצות בהן הופקו? "בהחלט כן. מקצתם היו סרטים מיינסטרימיים ומקצתם סרטים יותר שוליים. לדוגמא, אחד הסרטים המצריים שנקרין השנה, 'בניין יעקוביאן', הוא ממש לא סרט מחתרתי, אלא סרט שהופק בידי אולפני קולנוע גדולים במצרים, בהשתתפות כוכבים מקומיים, וזכה בתפוצה נרחבת".

המסר הייחודי של הפסטיבל בולט במיוחד, כאשר מנגידים אותו לפסטיבל הקולנוע הגאה המתקיים מדי שנה בחודש יוני בתלאביב, והזוכה בתמיכה ובהכרה ממסדית. לדברי מקייטן, "לפסטיבל בתלאביב יש אג'נדה משלו, וזה חשוב שיהיו אירועים כמותו. אבל ל-'קוויריסטן' יש סדר יום פוליטי שונה. לדוגמא, חשוב לנו להתנגד לתופעת 'פינקוושינג', כלומר – לכך שמדינת ישראל תעשה שימוש בהישגי הקהילה הגאה המקומית כדי לצבוע את הכיבוש של השטחים בצבעים נאורים".

לתכניית הפסטיבל:

http://tinyurl.com/queeristan

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב