אש בלי עשן: השר המתפטר ליצמן הפך את הציבור הישראלי לשפני ניסיון

מזה שנה נמכרת הסיגריה אייקוס בישראל בפטור מלא ממס. החודש (15.11) עתרו לבג"ץ העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמיזם למיגור העישון בדרישה לחייב את שר האוצר כחלון להטיל מס על הסיגריה החדשה של חברת הענק פיליפ מוריס. החברה טוענת כי המוצר החדש מאפשר לצרוך את הטבק באמצעות אידוי (ולא בעירה), ובכך להימנע ממרבית הנזקים הבריאותיים שטומנות בחובן הסיגריות הרגילות.

2017-11-24_165209

ואולם, רופאים מזהירים מפני המוצר החדש. בהצהרת ההסתדרות הרפואית בעניין נכתב כך: "הכנסת מוצר חדש לשוק בישראל, המשוּוק בידי חברות הטבק באגרסיביות, מהווה מצב חירום מבחינת בריאות הציבור, שעלול להחזיר לאחור את כל הישגי ישראל בתחום המלחמה בעישון, לגרום למוות ולמחלות קשות של הישראלים, ולנזק כלכלי למשק הישראלי". פיליפ מוריס, מצדה, מאיימת: "המדינה מעודדת אותנו להמשיך ולהתמקד במוצרי טבק מסורתיים".

בדצמבר 2016 פרסמה חברת הענק כי היא צופה עלייה משמעותית בפעילות שלה בענף מוצרי העישון האלטרנטיביים. לפי תחזיות החברה, ענף זה יוסיף למכירות החברה 1.2 מיליארד דולר בשנה עד 2020 (שוק הסיגריות בעולם כ-130 מיליארד דולר בשנה). כיום, חברת פיליפ מוריס היא יבואנית הסיגריות הגדולה בישראל והיא אחראית לשיווק ולקידום מותגי הסיגריות מרלבורו, נקסט, L&M, פרלמנט וצ'סטרפילד בכ-8,500 נקודות מכירה.

כאמור, מקלוני הטבק שנמכרים כחלק ממערכת אייקוס פטורים לחלוטין ממס. זאת, בניגוד לסיגריות רגילות, ששיעור המס עליהן מגיע עד ל-80% ממחירן. מאיר לוין, המשנה ליועמ"ש, הודיע כבר בספטמבר לכחלון כי לא יוכל להגן בבג"ץ על סירובו התקיף של שר האוצר להטיל על אייקוס מס זהה לזה המוטל על סיגריות רגילות.

כחלון לא חותם

כמעט חצי שנה מסרב שר האוצר כחלון לחתום על הצו המונח על שולחנו למיסוי סיגריית אייקוס בשיעור המקובל למוצרי טבק. היועמ"ש קרא לסדר את שר האוצר בגין סירובו, וזו אינה הפעם הראשונה בה הזהיר היועמ"ש מפני התנהלות הממשלה בנושא סיגריות אייקוס: במארס הוא התערב כאשר השר המתפטר יעקב ליצמן ניסה לאפשר לפיליפ מוריס למכור ולשווק את אייקוס בלי כל מגבלה החלה על מוצרי עישון.

זו גם לא תהיה הפעם הראשונה שבית המשפט בישראל ידון בסיגריית אייקוס. ביוני עתר אדיר נתן, וטען באמצעות באיכוחו כי הסיגריה החדשה מסוכנת יותר מכפי שטוענת החברה. לטענת נתן, פיליפ מוריס מסתירה את התכונות האמתיות של המוצר. לפי כתב התביעה, נתן "סבל מתסמינים חריגים, ובהם לחץ בחזה, צמרמורת, בחילות ועוד".

מציבור מעשנים לעכברי מעבדה

פיליפ מוריס מוסיפה חטא על פשע כאשר היא הופכת את ציבור המעשנים בישראל, כחמישית מהאוכלוסייה, לשפני הניסויים שלה. מִנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) טרם אישר את אייקוס לשימוש בארה"ב, שכן לא נערכו לגביו מחקרים מספקים.

הרשויות בארצות הברית אסרו בינתיים את הפצת אייקוס, עד שהשפעותיו יילָמדו לעומק. ישראל היא אחת המדינות היחידות בעולם שאישרו את השימוש במוצר. כחלון שאינו חותם על הצווים, גם מסרב להיפגש עם ארגוני רופאים וחולים, ולא סיפק אפילו הסברים לסירובו להטיל מס.

חברת הענק האמריקאית תגרוף את המיליארדים ו"תקבור" אותם באחד ממקלטי המס ברחבי העולם. הציבור הישראלי יישא בהוצאות האשפוז והטיפול ברבבות חולי סרטן.

גם מי שאינו מתנגד לעישון בכלל, מן הראוי שיתרעם על כך שחברת ענק כפיליפ מוריס תחמוק מתשלום מסים שיוקצו לרווחת הציבור, ובו בזמן תבצע דהפקטו ניסויים בבני אדם ותשווק בישראל מוצר טבק האסור לשיווק במרבית מדינות העולם.

אפרים דוידי

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב