אמנסטי: קבוצת NSO יצאה משליטה – אין פיקוח על הייצוא הביטחוני הישראלי

תנועת אמנסטי הבינלאומית פרסמה כי ביוני 2018 הותקף איש צוות הארגון במטה בלונדון באמצעות מערכת המעקב של חברת NSO. הוא קיבל הודעת פיתיון בעניין הפגנה מול שגרירות סעודיה שנועדה להוביל אותו להורדת תוכנת הריגול. לו המערכת הייתה מופעלת בהצלחה במכשיר הטלפון שלו, הייתה יכולה ממשלה זרה הלקוחה של NSOלבצע מעקב אחר פעילות אמנסטי, והחמור מכל לחשוף את פרטי הפעילים המקומיים שבקשר עם אמנסטי בסעודיה ובמדינות אחרות ולסכן את שלומם ואת חרותם.

2018-11-27_200758

מטה חברת NSO בהרצליה (צילום מסך: החדשות)

אמנסטי תיעדה ניסיון דומה לתקיפה באמצעות תוכנה של NSO של פעיל זכויות אדם סעודי שמתגורר מחוץ לסעודיה. כמו כן אמנסטי ומכון המחקר סיטיזן לאב מצאו התאמה בין ניסיונות התקיפה הללו לבין תקיפות קודמות שבוצעו באמצעות תוכנת הריגול "פגסוס" של NSO. מכון  בעל מוניטין זה הוא שחשף את התקיפות שבוצעו באמצעות תוכנות ריגול של NSO על ידי השלטונות במקסיקו, באיחוד האמירויות ובפנמה במטרה לפגוע בפעילי זכויות אדם בשטחן, בהם חוקרים אקדמאיים, יריבים פוליטיים ומתנגדי משטר, עורכי דין ועיתונאים.

עוד אדם שהותקף על ידי ממשלה באמצעות תוכנת הריגול של NSO הישראלית, הוא אחמד מנסור פעיל זכויות אדם מוכר ומוערך בקהילה הבינלאומית, שנעצר על ידי השלטונות באיחוד האמירויות, שם הוא מרצה כיום עונש מאסר בן 10 שנים בשל פרסומים על מצב זכויות האדם שפרסם ברשת. תקיפתו באמצעות תוכנת הריגול היא שאיפשרה לממשלת איחוד האמירויות לעצור ולכלוא אותו.

עקב אירועים מוכחים ומתועדים אלה, זו ולאור שורת דיווחים במקורות אחרים פנה הסניף הישראלי של אמנסטי, באמצעות עורך דין איתי מק, לפני כשבועיים למשרד הביטחון במכתב בדרישה דחופה לביטול רישיון הייצוא הביטחוני של NSO. המכתב מתאר את שורת הפרות זכויות האדם שבוצעו באמצעות תכנת הריגול הישראלית ואת כישלון משרד הביטחון בפיקוח על הייצוא הביטחוני הישראלי.

בנוסף, אמנסטי העולמית קוראת לציבור שברשותו מידע נוסף על NSO לפנות אליה באופן דיסקרטי למייל tech.reports@amnesty.org, או באמצעות פנייה חשאית ומוצפנת מקצהאלקצה בפלטפורמה Wireon WIRE שניתן למצוא באתר www.wire.com, אל שם המשתמש @aitechreports .