אלפים השתתפו בתהלוכה לציון 58 שנה לטבח בכפר קאסם

אלפים השתתפו אתמול (רביעי) בתהלוכה בכפר קאסם לציון 58 שנים לטבח שאירע בעיר, במהלכו נהרגו 49 בני אדם, בהם נשים ו-23 ילדים ונערים. הוועדה העממית המקומית הכריזה על שביתה כללית בעיר שכללה את כל בתי הספר ובתי העסק. בראש התהלוכה צעדו ראש העירייה עאדל בדיר, וחברי הכנסת של חד"ש מוחמד ברכה, חנא סוויד, דב חנין ועפו אגבריה; אברהים צרצור, אחמד טיבי, מסעוד גנאים וטלב אבו עראר (רע"מתע"ל), וכן ח"כ עיסאווי פריג', שסבו נהרג בטבח. אלפי תלמידים לבושים בשחור השתתפו אף הם בתהלוכה, כאשר בכניסה לעיר ערכה קבוצה של סטודנטים מיצג במהלכו ציינו איך טבחו שוטרי מג"ב בתושבי העיר. בין באים: ח"כ לשעבר תמר גוז'נסקי, מזכיר ההסתדרות במשולש הדרומי, ג'מיל אבו ראס ומזכיר מחוז המשולש הדרומי של מק"י, עאדל עמאר, שהוא תושב כפר קאסם.

יצוין שמליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק הנצחת זכרם של קורבנות הטבח בכפר קאסם, התשע"ד-2013 של ח"כ ברכה וקבוצת חברי הכנסת. ההצעה, המוגשת מדי שנה על ידי נציגי חד"ש, מבקשת שממשלת ישראל תכיר באחריותה המוסרית, הפוליטית והחברתית לטבח בכפר קאסם ושמשרד החינוך יחייב הקדשת שעת מחנך לציון הטבח בכל בתי הספר במדינה. עוד מוצע שהמדינה תתקצב את העמותה להנצחת זכר קורבנות הטבח בכפר קאסם.

2014-10-30_201440פרחים שהניחו תלמידי תיכון אתמול באנדרטה לזכר קרבנות הטבח בכפר קאסם (צילום: פאנט)


בדברי ההסבר להצעה נכתב: "על אף ההתבטאויות הרבות מהן משתמעת הכרה באחריותה של מדינת ישראל לטבח בכפר קאסם, נשארו התבטאויות אלה בגדר התבטאויות אישיות. על כן מוצע בהצעת חוק זו שמדינת ישראל תכיר באחריותה באופן רשמי לטבח, וכן יינקטו צעדים חינוכיים ואחרים להפקת הלקחים ממנו." ח"כ ברכה אמר בדיון לקראת ההצבעה: אם הכנסת מוקירה את רחבעם זאבי איש הטרנספר, מה הפלא שכמה דקות לאחר מיכן היא מבצעת טרנספר פוליטי לחברת כנסת ערבייה. הבוקר ציינו את יום השנה לטבח בכפר קאסם. לצד התנצלות חסרה לקיחת אחריות של המדינה. הכנסת יכולה לתקן ולו במעט את האווירה המסוכנת והקיצונית שבבית הזה, שאישרה ברוב מוחץ את הרחקתה של ח"כ ערבייה בגלל שהביעה את עמדתה". 23 חברי כנסת מחד"ש, מרצ והסיעות הערביות תמכו בהצעת החוק של ח"כ ברכה ו-43 התנגדו.