אירועים לציון 100 שנה להוצאה להורג בארה"ב של מנהיג העובדים ג'ו היל

ברחבי ארה"ב נערכים בשבועות האחרונים אירועים לציון 100 שנה להוצאתו להורג של מנהיג העובדים ממוצא שוודי, ג'ו היל, פעיל הארגון IWW – ראשי תיבות של "פועלי התעשייה של העולם".

2015-11-23_164127

היל נולד בשוודיה בשם ג'ואל עמנואל הגלונד, היגר לארה"ב יחד עם אחיו, ולימד עצמו אנגלית בתחילת המאה ה-20 בזמן שעבד בעבודות מזדמנות ברחבי המדינה. בזמן נדודיו כעובד זמני, עסק היל בכתיבת שירים וציור קריקטורות עבור ארגונו אשר זכו לפופולריות רבה בארגון ומחוצה לו. מבין שיריו המפורסמים ניתן למנות את "צעירה מורדת", "הכוח הוא באיגודי העובדים" ועוד ". שיריו עוסקים בעיקר במצב הקיומי הקשה של הפועלים, ומדגישים את הצורך בהתאגדות כדי לשפר את תנאי העבודה שלהם. הוא גם סייע להתארגנות עובדים בערים רבות.

ב-1914 ג'ון ג'י. מוריסון, בעל מכולת ושוטר לשעבר ובנו נרצחו על ידי שני אנשים בעודם הולכים ברחובות העיר סולט לייק סיטי. באותו הערב בו נרצחו השניים, הגיע היל למרפאה מקומית עם פציעת אקדח בידו. כשנשאל למקור הפציעה, טען היל שהפציעה ארעה במהלך ויכוח עם גבר אחר על אישה אותה שניהם רצו. בשל סמיכות האירועים, ובעיקר עקב העובדה שהיל לא היה מוכן לחשוף פרטים נוספים על המקרה בו היה מעורב, הואשם היל ברצח בעל המכולת ובנו בהתבסס על הפציעה שהייתה לו. למרות שהראיות היו נסיבתיות בלבד, היל נמצא אשם והורשע בבית המשפט. לאחר ערעור לא מוצלח, ויכוחים פוליטיים מרים וקריאות בינלאומיות לזיכויו מפוליטיקאים ואנשי איגודים שלא צלחו, הוצא היל להורג בנובמבר 1915 ביוטה. גופתו נשרפה לפי בקשתו, אפרו הושם ב-600 קופסאות פח ונשלח לחברי הארגון בצפון אמריקה, שבדוויה, אוסטרליה וניקרגואה  ופוזר על-ידם. לאחר מותו, חייו הונצחו בשירי עם רבים, וחייו ומותו נתנו השראה לספרים ושירים בזמנים שונים.

אתר האירועים לציון 100 שנה למותו של ג'ו היל (באנגלית): http://joehill2015.org