אוניברסיטת תל-אביב אסרה לקיים אירוע של תא חד"ש בגלל 'חוק הנכבה'

אוניברסיטת תל אביב אסרה לקיים הרצאה לציון יום הנכבה שתכננו פעילי חד"ש לקיים השבוע בהשתתפות ח"כ עופר כסיף (חד"ש), בנימוק שאישור האירוע מנוגד ל"חוק הנכבה". באגודה לזכויות האזרח אמרו ל"הארץ" כי זו הפעם הראשונה מאז אישור החוק ב-2011 שקיבלו דיווח על החלטה דומה של מוסד אקדמי.

2019-05-19_191704

אירוע לציון יום הנכבה שנערך ביום רביעי האחרון בכניסה לאוניברסיטת תלאביב (צילום: אקטיבסטילס)

הבקשה לקיום ההרצאה, ביום שלישי הקרוב, הוגשה בתחילת השבוע עלידי תום קורי, סטודנט לספרות ופעיל בחד"ש. ביום רביעי האחרון התקבלה תשובת דיקאנית הסטודנטים, פרופ' טובה מוסט, שלפיה "לאור חוק יסודות התקציב (תיקון מס' 40) התשע"א-2011 (חוק הנכבה, ש"ק), לא ניתן לאשר את הבקשה במתכונתה הנוכחית". יצוין שבאותו יום רביעי התקיימה הפגנה גדולה בפתח הקמפוס, בכיכר אנטין, לציון יום הנכבה.

ח"כ כסיף, מרצה מהאוניברסיטה העברית שהוזמן לנאום באירוע, אמר כי "סתימת פיותיהם של אלו המדברים על הנכבה, לא תעלים את הנכבה עצמה והכתם שהיא מטילה על חיינו כאן. יש להכיר בפשעי העבר כדי לקיים עתיד משותף, בשוויון ובשלום לשני העמים. ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) הוסיף כי "הדעת לא סובלת שהנהלת האוניברסיטה לא תאפשר אירוע כה בסיסי במרקם הפעילות הסטודנטיאליות. החלטת דיקאנית הסטודנטים מהווה תקדים מסוכן ופגיעה אנושה בזכותם של הסטודנטים לקיים אירועים פוליטיים בקמפוס".

האדי ואכד, מזכיר תא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה, האשים את הנהלת האוניברסיטה כי החליטה להיכנע ללחצים הפוליטיים של "תנועות ימין פשיסטיות ושרים בממשלת הימין". לדבריו, "מוסד אקדמי, שאמור לחנך על ערכים של פלורליזם, מחליט לשלול את האפשרות מסטודנטים להביע את כאבם על אסון שפקד אותם ורומס באורח גס את הזכות לביטוי חופשי. נמשיך לזכור ולהזכיר את האמת שמנסים להסתיר".

עו"ד רג'ד ג'ריאסי מהאגודה לזכויות האזרח אמרה ל"הארץ" כי "זו פרשנות רחבה מאוד של החוק, שאינו אוסר מפורשות על קיום אירועים". לדבריה, "האוניברסיטה עשתה 'שמיניות באוויר' כדי להכניס את האירוע הזה כדי למסגרת של 'חוק הכנבה'. זה צעד מאוד בעייתי". עוד הוסיפה כי "האוניברסיטה בכלל לא מתקצבת את האירוע הזה. אפילו אם יטענו שהאוניברסיטה משלמת עבור האבטחה של האירוע הרי שהסטודנטים משלמים דמי אבטחה בכל תחילת שנה, כך שזה בכלל לא נוגע לתקציב הממשלתי של האוניברסיטה".