פעילי שלום תובעים את המדינה בגין מעצר שווא ותקיפתם הפראית על-ידי חיילים

דיון מקדמי בתביעה של עזרא נאווי, גיא ב' וגיא ה' נגד מדינת ישראל יתקיים ביום חמישי הקרוב,בשעה 9:00, בפני השופטת קרן אזולאי בבית משפט השלום בירושלים. תביעה זו הוגשה על רקע שרשרת ניסיונות של חיילי צה"ל למנוע מפלסטינים את הגישה לאדמותיהם הפרטיות בליווי פעילי זכויות אדם, תוך שימוש לרעה בצווי סגירת שטח לא תקינים או נטולי תוקף חוקי. אמירת אחד החיילים באירוע כי "השמאלנים הסרטן של העם" משקפת היטב את מדיניות המדינה ואת היד החופשית שהיא נותנת לחייליה כאשר מדובר באזרחים מצד שמאל של המפה הפוליטית.

2014-12-22_201703

חיילים בשירות המתנחלים (צילום: תעאיוש)

לפני כשנתיים הגיעו עזרא נאווי, גיא ב' וגיא ה', יחד עם חקלאים פלסטיניים ועיתונאים, כדי ללוות את החקלאים לאדמתם הפרטית הממוקמת ליד המאחז הבלתי חוקי "תקוע ד". ליווי זה התקיים מאחר שכמה פעמים בעבר עבודת החקלאים באדמתם נמנעה והופסקה שלא כדין, עקב התנגדות ואלימות מצד המתנחלים. חיילים שהגיעו למקום תקפו את שלושתם תוך שימוש באלימות פיזית ומילולית, ועצרו אותם על לא עוול בכפם, בטענת שווא שהשלושה הפרו צו סגירת שטח שלא היה קיים או לא היה בתוקף חוקי. נאווי, גיא ב' וגיא ה' הותקפו, הוכו, הושפלו וספגו איומים מן החיילים בנוכחות מפקדיהם ובעידודם. בין היתר, אחד החיילים ניסה לשבור את המצלמה של גיא ב', וכאשר החיילים עצרו אותו הם הכו בו נמרצות. אחד החיילים תפס בצווארו וחנק אותו; החיילים גררו את נאווי על האדמה לכיוון הרכב הצבאי, תוך כדי שהם בועטים בו, מקללים אותו ומאיימים עליו "נהרוג אותך, נפוצץ לך את הביצים, חכה, חכה"; לאחר מכן, כאשר גיא ב' הוחזק כעצור ברכב צבאי, אחד החיילים ניסה לקחת ממנו את מכשיר הטלפון הנייד. כאשר גיא ב' סירב לתת את המכשיר, החייל איים עליו "אם אתה רוצה, נוציא אותך רגע, נפוצץ אותך מכות ואז ניקח את הפלאפון, אתה מעדיף? מה אתה מעדיף?".

עוד נטען בעתירה שהכרזת הקצין הבכיר בשטח על שטח צבאי סגור יושמה באופן סלקטיבי רק כלפי עזרא, גיא ב' וגיא ה'. המתנחלים תושבי המאחז הבלתי חוקי "תקוע ד" המשיכו להסתובב במקום בחופשיות. יצוין שהשלושה גילו בתחנת המשטרה שהם חשודים גם בתקיפת החיילים. בהמשך, החיילים שיבשו את חקירת המשטרה ומסרו עדויות שקר על התרחשות האירוע. בין היתר, במהלך האירוע מתנחל תושב "תקוע ד" תקף חקלאי פלסטיני והכה בו בעוצמה בבטן באמצעות אגרוף. בזכות צילומי וידיאו שצולמו באירוע הוגש נגד המתנחל כתב אישום. על אף שבסרטוני הוידיאו מהאירוע רואים בברור את החיילים עומדים ליד החקלאי הפלסטיני בעת שהותקף ע"י המתנחל, החיילים שיקרו כולם בחקירתם ואין בעדויותיהם במשטרה אזכור של התקיפה.

מחומר המשטרה בתיק התברר כי חטיבת עציון זייפה את צו סגירת השטח בדיעבד, וכי מח"ט עציון חתם על תצהיר שיקרי לפיו הוא חתם וכתב את הצו בעצמו (בחקירתו במשטרה הוא הודה כי מישהו אחר חתם על הצו בשמו). עזרא, גיא ב' וגיא ה' הגישו תביעה נזיקית נגד המדינה בגין מעצר השווא ותקיפתם הפראית ע"י החיילים. השלושה מסרו בהזמנה שפרסמו בפייסבוק: "נוכחותך בדיון חיונית ביותר! אלימות כוחות הביטחון כלפי פעילי זכויות אדם חייבת להיפסק!"

לפרטים נוספים ניתן ליצור קשר עם עו"ד איתי מק בטלפון 050-7583741 או בדוא"ל: eitaymack@gmail.com

סרטון מהאירוע:

https://www.youtube.com/watch?v=UzpeHP77g5k

האירוע בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/1516063942008660/?ref=22