נפילות הבורסות בעולם מצביעות על כיוון חדש במשבר הקפיטליסטי

המדדים המובילים בבורסות בעולם נסגרו בסוף השבוע האחרון בירידות חדות בעקבות המפולת בבורסות סין והירידה במחיר הנפט. המדדים המובילים איבדו כמעט 10% מאז השיא שרשמו במאי האחרון. בארה"ב, ירד במהלך השבוע שעבר מדד הדאו ג'ונס ב-2.32% והנאסד"ק צנח ב-3.03%.

2016-01-10_191103

הטלטלה באסיה ובארה"ב גררה גם את אירופה לנעילה אדומה: מדד דאקס הגרמני הפסיד  ב-2.3% וירד לראשונה מאז אוקטובר מרמה של 10,000 נקודות. מדד פוטסי הבריטי איבד 2% מערכו ומדד קאק הצרפתי ירד ב-1.7%. כמו כן, מדד 600 התאגידים הגדולים באירופה ירד ב-2.2% ונמצא בפתיחת השנה הגרועה ביותר מאז 2000.

מחיר הנפט ננעל בסוף השבוע האחרון ברמה של 33 דולר לחבית. היה זה שבוע רצוף של ירידות במחירי הנפט ושל שפל שלא לא היה כמותו מאז פברואר 2004. אנליסטים בארה"ב מעריכים כי יש אפשרות שהמחיר יירד אפילו לרמה של 20 דולר לחבית.

יצוין שעל רקע הירידות החדות בבורסות, הרשויות בסין הפסיקו את המסחר במניות. זאת, לאחר ירידה של 7.2% במדד המורכב ממניות 300 החברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסות שנחאי ושנזן. הייתה זו הפעם השנייה בתוך השבוע שהמסחר הופסק. הצניחה החדה בסין השפיעה על כלל מדדי אסיה.

בעל ההון האמריקאי ג'ורג' סורוס, מספסרי המטבע הגדולים בעולם, רואה דמיון רב בין המצב בבורסות כיום לתקופה שקדמה לפרוץ המשבר הקפיטליסטי ב-2008. בפורום כלכלי שהתכנס בסרי לנקה אמר סורוס, כי "המשקיעים צריכים להתנהג כיום בזהירות רבה". על פי הגיליון האחרון של השבועון הכלכלי השמרני הבריטי "אקונומיסט", מהמובילים בעולם: "ניסיון העבר של ג'ורג' סורוס מרשים למדי, במיוחד בכל הנוגע לתחזיות מקרו-כלכליות, ולכן שווה להקשיב כשהוא מתריע מפני משהו. לאחרונה הוא אמר כי האווירה הנוכחית מזכירה לו את 2008, התחלתה של אחת התקופות הקשות ביותר בהיסטוריה של השווקים".

גם ג'ורג' אוסבורן, שר האוצר הימני של בריטניה, הזהיר, כי "השנה הנוכחית עלולה להיות הקשה ביותר לכלכלה העולמית מאז המשבר הפיננסי. נראה שהירידות השבוע הן שילוב של חששות מהאטה בכלכלה העולמית ונסיבות גיאופוליטיות".

האם מדינות נוספות יצטרפו למעגל המיתון במסגרת המשבר הקפיטליסטי הנמשך כבר 8 שנים? מוקדם כדי לקבוע זאת. אך מצטיירת המגמה שהמשבר שגרר אחריו את מדינות המרכז הקפיטליסטיות, ארה"ב וגוש יורו, יגרור עתה לתוכו מדינות רבות בפריפריה, ביניהן סין, ברזיל, ארגנטינה, דרום אפריקה ודרום קוריאה (ר' רשימה על מאבקי עובדים בדרום קוריאה בעמ' 6 בגיליון השבוע של "זו הדרך" או באתר זה).

גם הבורסה בתל-אביב רשמה ירידות חדות בשבוע שעבר. האם זה סימן למיתון הולך וקרב? עד עתה המשק הקפיטליסטי הישראלי הצליח להתמודד עם המשבר הודות לשילוב של יצוא מוגבר של נשק ושל טכנולוגיות חדישות. השאלה הנשאלת כעת היא: עד מתי?

 

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"