מאות הפגינו בת"א במחאה על ההזנחה המתמשכת של דרום העיר ועל מותם של חמישה ילדי מהגרי עבודה

מאות פעילים חברתיים, אזרחים ישראלים, עובדים זרים ומבקשי מקלט הפגינו אמש (ראשון) בכיכר הבימה שבתל אביב במחאה על ההזנחה המתמשכת של דרום העיר ועל מותם של חמישה ילדי מהגרי עבודה בגני הקהילה הזרה בחודשים האחרונים. המפגינים קראו קריאות והניפו שלטים שבהם נכתב בין היתר "ההזנחה בגטו בדרום תל אביב הורגת", "אין חיים בגטו של דרום תל אביב", ו"די למחנות הפליטים בדרום תל אביב". בין המפגינים: חברי מק"י וחד"ש מתלאביב.

2015-04-20_192826

המפגינים, אמש, בכיכר הבימה בתלאביב (צילום: מק"י תלאביב)

"אנחנו עומדות כאן בגלל המחויבות שלנו לזכויות בני אדם וזכויות נשים", אמרה בעצרת העובדת הסוציאלית ענבל חרמוני, חברה בעמותת "רוח נשית". "נשים הן הראשונות להיפגע במצב חירום. אנחנו עומדות עם הנשים של מבקשי העבודה והמהגרים שכל רצונם לחיות בביטחון אישי ולקבל תקווה. זהו שבוע שמדברים רבות על הילדים שנספו בשואה, הילדים הגיבורים שעברו את התופת, שיצאו למלחמה ולא שבו. הילדים ששבו והפצעים שבלבם לא הגלידו. האם אפשר להפנות עורף לקהילות רבות עד שנשלים עם מותם של פעוטות?". עוד הדגישה חרמוני "המצב בדרום תל אביב תמיד היה מורכב. הזנחתה והפיכתה לחצר האחורית של תל אביב מעודדת פשיעה ופשיעה אלימה. אם אנחנו רוצות לשמור על מרחב בטוח בדרום תל אביב עלינו לדרוש מקובעי המדיניות להתוות מדיניות ברורה באזור וכלפי מבקשי המקלט. רק כך נפסיק לראות פעוטות שלא מקבלים מזון ונמצאים בסכנת חיים. בואו לא נפסיק להיאבק עד שכל הילדים שלנו יחיו בביטחון, חופשיים בנפשם וגופם".

גם חבר הכנסת דב חנין (חד"ש – הרשמה המשותפת) השתתף בהפגנה. "מותם המיותר של חמישה פעוטות של מבקשי מקלט בדרום תל אביב בחודשים האחרונים ממחיש את המצב הנורא שאליו הגענו. הקורבנות הם גם מבקשי המקלט וגם התושבים הוותיקים בשכונות הדרום. במקום להציע פתרונות, הממשלה ממשיכה לקדם רק התלהמות והסתה. צריך לאמץ מיד תכנית חירום לשיקום דרום תל אביב ולהתחיל להתייחס גם למבקשי המקלט כבני אדם", אמר חנין.

ברחבי דרום תל אביב פועלות 80 מסגרות לגיל הרן של מהגרי העבודה. מדובר בדירות פרטיות שבהן שוהים 2,500 תינוקות ופעוטות בני חודשיים עד שלוש, ובכל מסגרת שוהים בין 30-50 תינוקות, עם צוות הכולל שתי נשים בלבד. בשעות אחר הצהריים מצטרפים מאות ילדים נוספים שאין להם צהרון, מה שרק מוסיף לעומס. במסגרות הללו אין צעצועים או משחקי התפתחות, ובלית ברירה הילדים שוהים חלק נכבד מיומם, לעתים גם 15 שעות בלול צפוף. עבור השהות במקום משלמים ההורים כ-500 שקל בממוצע בחודש.

יצוין שתחת הכותרות "לא לגירוש מבקשי מקלט – לא נעמוד מנגד! לא לגירוש פליטים – מחזירים את הלמות הלב למקום הנכון", תתקיים הפגנה נוספת במוצ"ש הקרוב, 25 באפריל, בשעה 20:00 בכיכר הבימה בתלאביב. מארגני המחאה מסרו "הצטרפו אלינו להתנגדות נחרצת לגירוש כפוי של מי שבאו לבקש מקלט בקרבנו, הצטרפו אלינו להביע מחאה על גירוש ניצולי דיקטטורה רצחנית וניצולי רצח עם, הצטרפו אלינו להגיד לא לגירוש". לדבריהם "לא בשמנו נגרש אותם למותם ולסכנות אחרות". עוד הם קראו: "הצטרפו אלינו והביאו איתכם כלי תיפוף וסירים שיצטרפו ללהקת הדרבוקות והמתופפים. יחד נעצור את הגירוש הנפשע הזה".

דף הפייסבוק של ההפגנה שתתקיים בשבת הקרובה בתלאביב:

https://www.facebook.com/events/470908999729187