המשטרה מאשימה את הפרקליטות בפרשת האונס במועדון אלנבי 40: 'הם סגרו את התיק'

במהלך דיון שנערך אתמול (רביעי) בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת, האשים תנ"צ יהודה דהן, מפקד מרחב ירקון במחוז תל אביב של המשטרה, את הפרקליטות בכך ש"תקעה" את הטיפול בסיפור האונס במועדון אלנבי 40. יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), פתחה את הישבה ואמרה : "בפרשה הזו טמונים  מספר נושאים כואבים, המעוררים שאלות לגבי העתיד שהיינו רוצים לראות והחברה שהיינו רוצים לבנות. הפרשה מעלה שאלות נוקבות הם לגבי העבירות הקשות בזמן האירוע, והן לגבי התנהלות המעורבים בה אחר כך, לרבות הפצת הסרטונים. חייבים להסתכל על מה שקורה במועדונים האלה , ולא רק לשאול אם היה או לא היה אונס, אלא איזה סוג של שימוש נעשה בגוף האישה במקומות שכאלה. עד לאן יכולים להגיע מקומות אלה מבחינת חוסר כבוד והתייחסות בוטה למיניות, אונס, סמים, אלכוהול –  ואז להשתמש בזה בצורה מסחרית מבזה!".

2015-10-22_200521

הדיון שנערך אתמול בוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי בכנסת ובמרכזו האונס במועדון אלנבי 40 (צילום: אל אתיחאד)

ד"ר מיכל סלע, מנכ"לית שדולת הנשים, הוסיפה ש"יש כל מיני סוגים של בעיות שנובעות למשל מכך שנשים משתכרות מהר יותר מגברים, ומכך שאין הקפדה על תעודות זהות לגבי נערות צעירות וקטינות שמצליחות להיכנס ואז מוצאות את עצמן בתרבות של עידוד לשתות כמה שיותר. אבל חשוב מכך, יש אלטרנטיבה. יש לנו יוזמה שהתחילה עם בלייניות ובעלי מועדונים שהגיעו ואמרו שהם רוצים לעשות משהו. ביחד עם מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ועם שדולת הנשים, כתבו אמנה שבעלי המועדונים והברים דורשים ונדרשים בה לא להיות אדישים לתופעה אלא אקטיביים, זה כולל גם הכשרות לצוותים שעובדים במקומות הבילוי. היוזמה הזאת יוצרת אקטיביות כאלטרנטיבה לעומדים מן הצד שראו ועודדו ולא עשו כלום, ומאפשרת לשים קץ לתופעות האלה עוד לפני שהן קורות". לדברי ראש תחום קצה ונערות בעמותת על"ם, רעות גיא: "הדיון על עבירות המין והדיון על זנות ותועבה לא מתקיימים ביחד, וזו בעיה קשה. כל הזמן עסוקים בדיון בנערה, מה הסכימה או לא הסכימה, וזה צריך להיות דיון על בעלי המקום, על האנשים שידעו ועשו, ומה עשו. צריך להיות פה דיון על זנות, גם במקרה הזה, אבל מפחדים להגיד זנות, כדי לא לתייג אותה".

יו"ר הוועדה הוסיפה: "אנו רואים כאן רק את הקצה של הניצול המחפיר של נשים וצעירות, של הצדדים החלשים שלהן, דרך אלכוהול, סמים, ומילוי צרכים רגשיים שנובעים ממצוקות. אנו רואים שקיימת חברה שלמה בתוך המועדונים האלה, חברה מקבילה לחברה האנושית, שבה גברים ונשים יושבים וצופים, ולועגים ונהנים מהשפלות וניצול ודיכוי שמתרחשים מולם, בלי שמישהו ידרוש שזה יעצור. מחוץ לזה יש חברה שהפיצה את הסרטונים האלה, וגם אם המפיצים לא נכנסים למועדונים, אבל הם לא שונים בהרבה מאנשי המועדונים". "נוצר הרושם שהמועדונים האלה, שהם מטרד ציבורי, פועלים כאי המנותק מהחברה. למה המועדונים ממשיכים לפעול למרות שהם מהווים מטרד? איפה המשטרה בכל האירועים הללו?", שאלה ח"כ תומאסילמאן.

תנ"צ דהן השיב: "אני הראשון שישמח שהמחוקק יקבע שמועדונים לא יהיו ליד מתחמי מגורים. אני סיירתי במתחם שם ויצאתי מזועזע. אנו עושים את המקסימום לייצר שם אכיפה ויש כח משימה שנוכח שם מחמישי בלילה ועד ראשון בבוקר. במתחם אלנבי 44-40 יש 7 מועדונים מתוכם 4 סגורים, אחד למעלה משנה". לשאלות יו"ר הוועדה, מה הייתה עילת הסגירה של אותו מועדון שנסגר לשנה, השיב תנ"צ דהן כי מדובר בסוגיה של אלכוהול וסוגיה של אבטחה. יו"ר הוועדה, ח"כ תומאסלימאן, סיכמה את הדיון הארוך ואמרה: "אני מקווה שנשכיל להבין שמה שמתקיים במקום זה ומקומות דומים, זה מעבר למיניות מתפרצת, מעבר לאלכוהול וסמים זה עולה בצורה הכי ברורה עם סחר בגופה של אישה וזנות. נרצה להמשיך בוועדה את הדיון על פיתוח חקיקה אפשרית כדי לסייע למשטרה ולפרקליטות". "אני יכולה להבין שאתם מנועים בגלל החקירה, אבל מאוד מקומם לראות שידעתם על דברים שהתקיימו שם ולא חקרתם ובדקתם עד הסוף ובכל הסעיפים האפשריים. המשטרה צריכה לשים בעדיפות ראשונה קריאות ותלונות אשר מגיעות בעניין מקומות שכאלה, במיוחד לאור קיומם של מידע וחשד לביצוע עבירות, ואני דורשת שכלל העבירות המתבצעות במועדון זה ואחרים שכמותו ייבדקו ע"י המשטרה", הדגישה יו"ר הוועדה בתום הדיון.