4,000 השתתפו בטקס זיכרון אלטרנטיבי הישראלי-פלסטיני שהתקיים בתל-אביב

כמה עשרות פשיסטים תקפו אמש (ראשון) את המשתתפים בטקס זיכרון אלטרנטיבי הישראליפלסטיני המתקיים שהתקיים אצטדיון העירוני במתחם הדרייב אין בתל אביב. המפגינים קיללו את הבאים לאירוע, ירקו עליהם וכינו אותם "הומואים" ו"בוגדים". אחד המסיתים מצויד במגפון אף אמר "היטלר לא גמר את העבודה אתכם אנחנו נגמור אותה" ו"הימין האמיתי לא בשלטון כשנגיע לשלטון לא תוכלו להסתובב ברחובות".

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) שהשתתף בטקס, הגיב להתקפות הבלתי פוסקות ואמר "צר לי על העשרות שהפגינו בחוץ נגד הטקס. הם לא מבינים כמה חשוב המאמץ הזה לתרגם את הכאב שבאובדן ובשכול למאמץ משותף לבנות כאן עתיד אחר לשני העמים. עתיד של שלום". לדבריו הטקס שנערך אתמול במקביל בתלאביב ובבית ג'אלה מוכיחים "שהמאבק המשותף של ישראלים ופלסטינים מהווה פתח לתקווה".

2017-05-01_165339

מירה עווד ואחינועם ניני בטקס שנערך אמש בתלאביב (צילום: לוחמים לשלום)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה היום את המשטרה על אופן טיפולה בקבוצה שהפריעה אמש לטקס הזיכרון האלטרנטיבי אותו כינתה "אזלת יד". לדבריה, "חבורה של בריונים אלימים שעטו לעברם של ח"כ מיכל רוזין, עיסאווי פריג' ולעברי, יריקות, קללות ונאצות, זרקו עלינו מקלות וגידפו אותנו". עוד אמרה גלאון כי המשטרה צילמה את הקבוצה אך איש מהם לא נעצר או עוכב לחקירה. "מה ההליכים שננקטו נגד הבריונים האלימים האלה שהרשו לעצמם להגיע אתמול? למחות זה לגיטימי מה שהיה אתמול זו לא היתה מחאה לגיטימית, זו היתה אלימות ובריונות לשמה של הצל ושל הבן גבירים מה המשטרה עשתה?", הוסיפה.
יצוין שכ-4,000 השתתפו בטקס בו הופיעו הזמר ערן צור, הזמרות אחינועם ניני ומירה עווד, הסופר והעיתונאי אליעזר יערי, המוזיקאית והמלחינה יעל דקלבאום ומרים טוקאן, אשר ביצעו את השיר 'תפילת האמהות' של דקלבאום, שיר שהפך להמנונה של תנועת 'נשים עושות שלום'. הצבא מנע את כניסתם של יותר מ-200 פלסטינים, חברים בפורום המשפחות השכולות ולוחמים לשלום, מארגני הטקס, ולכן הוא שודר במקביל באולם בבית ג'אלה בו התכנסו מאות ביניהם פעילי שלום ישראלים.

נטע חזן, אחת הנואמות, אמרה בעברית ובערבית בטקס: "אנחנו מתכנסים כדי להזכיר שהמלחמה לא גזירת גורל, כולנו קורבנות של הכאב". היא הוסיפה כי "אני עומדת כאן לבד כיוון ששותפתי לא קיבלה היתר כניסה לישראל. השנה מגמות ההקצנה וההפחדה הגיעו לשיאים חדשים. מכשולים רבים מנעו מפלסטינים רבים להגיע לכאן, מנגנוני ההפחדה חזקים ודוחים את היד השנייה לשלום, שינוי יכול להיווצר רק כשאנחנו ביחד".

מיטל עופר מירושלים, חברת פורום המשפחות השכולות הישראליפלסטיני ששכלה את אביה אמרה בטקס: "זהו יום מאוד קשה עבורי. מחר נעלה לבית הקברות בקריית שאול לפקוד את קברו של (דודי) במבי ולאחר מכן ניסע לכפר ויתקין לפקוד את קברו של אבי. למראה הקברים הללו אני רוצה להבטיח לילדיי עתיד במקום הזה עתיד של חיים טובים, של חיים משותפים, אני רוצה לתת להם תקווה – לא כסיסמה, אלא כדבר אמיתי".

מריאן סעדה מבית לחם ששכלה את אחותה כריסטין סעדה בת ה-12, שנהרגה  מירי חיילי צה"ל לא קיבלה אישור להגיע השתתף בטקס ונאומה הוקרן בווידאו. מריאן אמרה בנאומה: "הכאב והאבדן חד הם, ללא קשר לסיבות השונות. המטרה הינה אצילה, היא מתבטאת בעצירת נהרות הדם הנשפך משני הצדדים וחיפוש אחר דרך להחזרת החירות, הכבוד והשוויון והתקווה לבני שני העמים." היא וסיאם נווארה, אביו של נדים נווארה שנהרג מירי שוטר מג"ב, הדובר הפלסטיני הנוסף שלא הורשה להשתתף בטקס, נכחו באירוע המשותף בבית ג'אלה.

גם קומץ פשיסטים ניסו למנוע אמש את קיום טקס הזיכרון אלטרנטיבי בהשתתפות ישראלים ופלסטינים שנערך בחנות הספרים "קרון הספרים" בקריית טבעון. המוחים פרצו בכוח לתוך אירוע הזיכרון כשחלקם רעולי פנים אך הם הורחקו מהמקום והאירוע התקיים במתכונן.

אבי פן, מייסד "קרון הספרים", סיפר: "הם דחפו אותנו, לא פחדנו. אני הדפתי חזרה". גלעד אלון, שותף בחנות, אמר: "האנשים המתכנסים כאן, לבם פתוח גם לכאב של האזרחים הערבים תושבי המדינה. רוצים להקשיב להם ולחלוק איתם את המציאות, תוך תקווה ששיח והבנה עתידית ייצרו עתיד טוב יותר. באופן מצער קבוצה של אנשים שאין להם יכולת הקשבה והכלה, לא מסוגלים לאפשר לאזרחים כמוהם לקיים אירועים בדרכםהם, והשתמשו בדרך היחידה שאותה הם מכירים – אלימות".

גם בחיפה נערך אמש אירוע במכון אמיל תומא. היה זה דיון בהשתתפות יו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג. הוא נערך תחת הכותרת "אלטרנראטיב –אלטרנטיבה יהודיתערבית פלסטיניתישראלית". מלבד ח"כ לשעבר בורג השתתף במפגש הסופר מוחמד עלי טהא. יצוין שהמקום היה צר מלהכיל את כל הבאים. חלקם נאלצו להקשיב לדוברים מחדר המדרגות של הבניין שבעיר התחתית.

כתבה של הטלוויזיה החברתית על האירוע, אמש, בתלאביב:

https://www.youtube.com/watch?v=5fGAAZXnMH0

הטקס המלא (עברית, ערבית ואנגלית):

http://wpc.09e3.go-live.co.il/0009E3/ffp/vod/VOD-INDEX.html