הסכם ראשון הושג בהוואנה בין ממשלת קולומביה לכוחות הגרילה

דוברי ממשלת קולומביה וארגון המורדים הכוחות המזויינים המהפכנים (FARC) הודיעו אתמול (יום ב') כי הגיעו להסכמה על אחד הנושאים החשובים ביותר העומדים בדרכם להסכם שלום – הרפורמה האגררית. מדובר בפירוק החוות הגדולות וחלוקת אדמותיהן לאיכרים העניים ולאחר מכן: הקמת קואופרטיבים. הייתה זו אחת הסוגיות שהניעו את המורדים להתאגד ולהתחיל לפעול ב-1964. בנובמבר האחרון הכריזו הצדדים על הספקת אש. כך מסרה אמש תחנת הטלוויזיה "טלסור".

הצדדים מסרו שהם הסכימו על פיתוח כלכלי וחברתי של אזורים כפריים ועל אספקת אדמות לתושבים החיים שם. ראש צוות המו"מ מטעם הממשלה הזכיר שהסכמה זו תיכנס לתוקף רק כשיושג הסכם שלום כולל.

 

דוברת כוחות הגרילה וממפקדי המרד, לאורה וייה, מסבירה את עיקרי ההסכם שהושג עם הממשלה. לידה עומדים מפקדי הגרילה החברים במשלחת המו"מ שנערך בהוואנה, בירת קובה (צילום מסך: טלסור)

 

במסגרת ההסכם נקראת ממשלת קולומביה לחלק אדמות לאיכרים ולהתחיל מיזמים שיביאו בין השאר לשיפור מערכת החינוך והתשתיות. "הדברים שעליהם הסכמנו בהסכם הזה יהיו תחילתם של שינויים קיצוניים במציאות החקלאית והכפרית של קולומביה, עם שוויון ודמוקרטיה", נכתב בהצהרה המשותפת שהוקראה בסוף סבב השיחות בהוואנה, שנפתח ב-19 בנובמבר. עם זאת לא צוין כמה אדמה תינתן לתושבים והמורדים הבהירו שיש ללבן עוד כמה נקודות ברפורמה אך אמרו שנפתחה דרך שבה "האנשים יוכלו לפעול ולהתארגן כדי להגן על זכויותיהם".

המרד העממי והמזוין הממושך ביותר באמריקה הלטינית גבה בדור האחרון את חייהם של יותר מעשרת אלפים בני אדם ועקרה מבתיהם מיליונים. סוגיות נוספות במו"מ כוללות: ההשתתפות של הגרילה בחיים הפוליטיים, את הלוגיסטיקה של סיום הסכסוך, הסחר בסמים (שהגרילה דורשת להפסיקו), פיצוי לקורבנות ויישום ההסכם הסופי. שלושה ניסיונות קודמים להגיע להסכם כשלו. האחרון שבהם היה ב-2002.

על פי ידיעה נוספת של "פרנסה לטינה", נשיאי ונצואלה, ניקולאס מדורו, ובוליביה, אוו מדורו, שיגרו הודעות ברכה לצדדים המעורבים במו"מ. גם שר חוץ של אקואדור, ריקרדו פטיניו וחתן פרס נובל לשלום הארגנטיני אדולפו פרס אסקיבל הביעו תקווה לסיומו המהיר והמוצלח של המו"מ.

לנוסח ההסכם המלא שהגיעו הצדדים (ספרדית):

http://www.rebelion.org/noticia.php?id=168781