התקציב של אובמה: קיצוצים ברווחה ובבריאות

 נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הציג ביום רביעי לקונגרס, ובאיחור של חודשיים, את הצעת התקציב שלו לשנת 2014. התקציב, בגובה של 3.78 טריליון דולר יכלול העלאות מס מזעריות לעשירים ובמקביל קיצוץ בתוכניות רווחה, בביטוח הבריאות ובביטוח הלאומי.

 

מודעה נגד הקיצוץ בתקציבי הרווחה שפרסם ארגון של אזרחים ותיקים

כאמור, התקציב גם יכלול קיצוץ של 400 מיליארד דולר מתוכנית הבריאות הממשלתית "מדיקר" ויפחית את הסובסידיות לחקלאות ותוכניות אחרות ב-200 מיליון דולר. אובמה אמר בנוסף כי הוא הסכים עם הרפובליקנים לגבי הקטנת הגירעון בכ-2.5 טריליון דולר ע"י קיצוץ ההוצאות. אולם עדיין לא הושגה הסכמה לגבי הטלת המסים על העשירים.

משרד האוצר האמריקאי צופה גרעון של כ-744 מיליארד דולר, כ-4.4% מהתמ"ג הצפוי לשנת 2014. אם התחזית תתמשך תהיה זו השנה הראשונה שבה יצומצם הגרעון לפחות מטריליון דולר מאז נכנס אובמה לבית הלבן ב-2009. בשנת 2012 עמד הגרעון בתקציב האמריקאי על 7% מהתמ"ג ובממשל מתכננים להוריד אותו לכ-2.8% ב-2016. להצעת התקציב הנוכחית של אובמה צפויה התנגדות משמעותית בקונגרס, בעיקר מצד המפלגה הרפובליקנית התומכת בקיצוץ ברווחה אך מתנגדת לתוספת המיסוי המזערית, ובחודשים הקרובים ייכנסו שני הצדדים למגעים במטרה להגיע להסכמות. בעבר, ויתר אובמה בעקביות לרפובליקנים השמרנים.