מחאת בלוגרים נגד תיקון חוק לשון הרע

 

אתר סלונה, פלטפורמת הבלוגים המשמעותית בישראל עם יותר מ-6,000 כותבים, יזם בסוף השבוע מהלך מחאה נגד התיקון לחוק לשון הרע, במסגרתו האתר קורא לכל הבלוגרים בישראל להגיב בנושא ולעורר דיון ביקורתי נגד החוק. אתר סלונה ייתן במה לבלוגרים ויקדיש את עמוד הבית ואת עמוד הפייסבוק למחאה החל מאתמול (ב'). בין הבלוגרים המובילים אשר נרתמו למחאה נמצאים בועז גאון, עידו קינן, שוקי גלילי, נועם שיזף, כרמל ויסמן, טל שניידר, נעמה תורן ובועז כהן והם העלו פוסט בנושא לקידום חופש המידע והשיח ברשת.

 

התיקון לחוק עבר בשבוע שעבר בכנסת בקריאה ראשונה, כאשר השינויים המהותיים כוללים הגדלת הקנס לתביעה ללא הוכחת נזק ל- 300,000 שקל וחובה לפרסם את התגובה במלואה וכלשונה בכל מקרה בו כותבים על גורם כלשהו – בין אם מדובר בדיווח של עובדות ידועות או בהבעת דעה פרטית.

מנכ"ל סלונה, אימי עירון מסר: "החוק הזה מעמיד בסיכון את כל מי שכותב היום במיוחד את הבלוגר העצמאי שאין לו גב של מערכתי. הדרישות אשר החוק מעמיד בפני הבלוגר, אשר כותב ללא כל משאבים מערכתיים, מלבד זמנו הפרטי, הן בלתי אפשריות. שינויים אלה ירתיעו את הבלוגרים העצמאיים, וכותבי הדעות והביקורת, מלתת דרור לדעותיהם ולכתיבתם בשל הקלות בה ניתן להפעיל את חוק לשון הרע כנגדם. בכך הבלוגספירה הישראלית עלולה לשנות את פניה באופן בלתי הפיך, תוך שהיא פועלת תחת פחד".

 

על הצעה החוק אמר ח"כ דב חנין (חד"ש): "בשיטות משפט ברבריות במיוחד העונש על לשון הרע הוא כריתת הלשון. זה מה שמציעים לנו. יש כאן הצעה על סנקציה פרועה, רצחנית על משהו שלא יעשה כל נזק. אפילו בסעודיה אין דבר כזה. חוק שישתק את כולנו. זה חוק מסוכן. אנחנו מדברים על נחשול של פגיעה בדמוקרטיה, ובתוכם החוק הזה בולט במיוחד".