התאחדות הסטודנטים: למנוע סגירת המכינה באונ' בן גוריון

 

התאחדות הסטודנטים הארצית פנתה השבוע לשר החינוך, גדעון סער, וליו"ר ות"ת, פרופ' מנואל טרכטנברג, בבקשה להתערב באופן מידי כדי למנוע את סגירת המכינה הקדם אקדמית באוניברסיטת בן גוריון בנגב. האוניברסיטה הודיעה כי בכוונתה לסגור את המכינה הקדם אקדמאית, זאת לאחר שבחודשים האחרונים הפך סכסוך העבודה עליו הכריזו מורי המכינה לשביתה ללא הגבלת זמן.

 

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית אמר כי "לא ייתכן כי הפתרון שנמצא לסכסוך שכר באוניברסיטה הוא סגירת המכינה ולמעשה הטחת שער הכניסה לאקדמיה בפרצופם של עשרות סטודנטים בפריפריה. עניין פנימי של האוניברסיטה יהפוך כעת למאבק ארצי ועקרוני, עקב השימוש הציני שמנסים לעשות בסטודנטים ככלי ניגוח בין הצדדים וכן בשל הכוונה לפגוע בצורה אנושה בנגישות להשכלה הגבוהה".

 

יצוין שהנהלת אוניברסיטה בן גוריון שלחה ביום א' האחרון מכתב למרצי המכינות ובו היא מודיעה כי בשל "אילוצים כלכליים" היא נאלצת לסגור את המכינה הקדם אקדמית היחידה בנגב. למכתב קדם כישלון הגישור בין הנהלת האוניברסיטה לנציגי המרצים במכינה על תנאי העסקתם. במסגרת הגישור, איימה האוניברסיטה כי היא תסגור את המכינה אם אלו לא יקבלו את התנאים שהציבה. את הידיעה העבירה פרופ' רבקה כרמי גם במכתב לשר החינוך, חה"כ גדעון סער.

 

האיום התקבל לאחר חודש ימי שביתה, במסגרת ניסיון גישור בין הצדדים שהחל שבוע שעבר. במפגש הגישור שהתקיים שבוע שעבר, הציעה הנהלת האוניברסיטה כי בתמורה למתן פנסיה מלאה לחברי הסגל הנוכחים, הזוכים היום לפנסיה לפי חוק בלבד, המרצים שיבואו אחריהם יועסקו על בסיס שעתי, בשכר בסיס שהוא חצי מהשכר כיום. צוות המו"מ מטעם הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטה דחה את ההצעה, שאיננה כלל מטיבה עם המרצים ואף פוגעת קשות באלו שיבואו אחריהם. חשוב לציין כי כבר היום המרצים במכינות מועסקים מדי שנה למשך שמונה חודשים ומפוטרים לתקופה של ארבעת החודשים הנותרים, ללא צבירת ותק, ללא אפשרויות קידום וללא העלאת שכר בכל שנות העסקתם. 

 

ארז יפרח, נציג מורי המכינות בארגון הסגל האקדמי הזוטר מסר: "האוניברסיטה זנחה כל מחוייבות אקדמית וחברתית לתושבי הדרום ומשתמשת בצורך במכינה האקדמית כבת ערובה למטרת ניהול מו"מ וכאמצעי לחץ על המורים". הוסיף ירון דישון, סיו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון: "קשה להאמין שדרישה לתנאים סוציאליים, הם אלו ש'מוטטו' את המכינה הקדם אקדמית באוניברסיטת בן גוריון". עוד הדגיש דישון: "במהלך חודש וחצי של שביתה ארוכה ומתישה, לא עשתה הנהלת האוניברסיטה והעומדת בראשה, פרופ' כרמי, כמעט דבר על מנת לסיים את הסכסוך בדרכי מו"מ. הנהלה העסיקה שוברי שביתה, אסרה את כניסתם של חלק מחברי הועד והצמידה מאבטחים לחברי ועד אחרים".

 

מזה ארבעה חודשים נמצא ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון בנגב בסכסוך עבודה חריף הנוגע לתנאי העסקתם של מורי המכינות הקדם אקדמיות באוניברסיטה. במהלך הסכסוך אף הושבתה פעילות המכינה למשך למעלה מחודש. מורי המכינות, רובם בעלי תואר שני וחלקם בעלי תואר דוקטור, דורשים לשפר את תנאי העסקתם, הנחותים אפילו בהשוואה למורים מן החוץ באוניברסיטאות. בין היתר, המורים מועסקים מדי שנה למשך שמונה חודשים ומפוטרים לתקופה של ארבעת החודשים הנותרים, ללא צבירת ותק, ללא אפשרויות קידום וללא העלאת שכר בכל שנות העסקתם. במהלך חודשי העסקתם, הם זכאים לשני שלישים בלבד מהשכר של המורים מן החוץ באוניברסיטה, בעלי תארים מקבילים. גם לאחר פיטוריהם, הם נדרשים להמשיך לעבוד ולבדוק את בחינות הסיום למרות שהם אינם מקבלים על כך תשלום.

 

המו"מ על תנאי העסקת המרצים האקדמאים במכינות החל בחודש ינואר. לאחר ובמשך זמן רב, לא גובשה כל הצעה מטעם האוניברסיטה לשיפור העסקתם הפוגענית של המרצים, יצאו המרצים לשביתת אזהרה בת יומיים אשר הורחבה לשבוע. באותו שבוע התקיימה פגישת התיווך. בפגישת התיווך הציעה הנהלת האוניברסיטה תנאי העסקה הנשענים על טבלאות שכר המקובלות על מורי המכינה, אולם בפגישה האחרונה הציגה האוניברסיטה טבלאות שכר אחרות הנחותות באופן משמעותי מאלה עליהן סוכם במקור. הנהלת האוניברסיטה טענה כי היא נשענה על טבלאות שכר "שגויות" במפגשים הקודמים, והציעה כי אפשר יהיה להוסיף זכויות סוציאליות כמו קרן השתלמות  אך בתמורה דרשה הגדלה משמעותית במספר שעות ההוראה  – 40 שבועות בשנה, של מרצי המכינות. זאת לעומת 20-27 שבועות כפי שנהוג אצל כל המרצים האקדמאים בכל האוניברסיטאות. 

עוד על שביתת מרצי המכינה:

http://maki.org.il/he/workers/125-news/11467-2011-06-09-19-22-33