מסמך: מורי קרן קרב כותבים לשר החינוך

נציגי העובדים  בתכנית קרב המאוגדים ב"כוח לעובדים" שיגרו מכתב אל שר החינוך, גדעון סער, ובו הם מבקשים להסדיר את תנאי העסקתם. כיום הם מועסקים עלידי מרמנת באמצעות מכרז, ואינם מקבלים שכר בחופשות. להלן נוסח המכתב שנשלח בימים האחרונים:

שלום רב,

אנו עובדי תוכנית קרב המועסקים ע"י חברת מרמנת  (אנשי חינוך במגוון תחומים), מאוגדים ב"כוח לעובדים" מינואר 2010 ומונים מאות חברי איגוד מכל רחבי הארץ, פונים אלייך מתוך הוקרת פועלך כשר החינוך, ומאמינים כי בכוחך וביכולתך לשנות ולשפר את הטעון שיפור במערכת החינוך ובתנאי עבודתנו.

מתוך פרסומים בתקשורת, ידוע לנו שאתה מוקיר את העשייה הברוכה בתוכניות קרב השונות, ואת הרוח החיה שמביאות איתן תוכניות מגוונות אלו ואנשי החינוך שמעבירים אותן לדור העתיד שלנו.

כידוע לך, עובדי קרב עושים עבודתם נאמנה מתוך אמונה ואהבה לעשייה חינוכית זו, ורואים בה שליחות. מניסיוננו תוכניות אלו הן חמצן לילדים שמתקשים במערכת והן מכניסות צבעוניות, גיוון ועניין משמעותי לכל 270 אלף הילדים אשר נחשפים אליהן.

עבורנו העבודה בתוכנית קרב הינה בגדר שליחות חינוכית לצד היותה מקור הפרנסה לנו ולמשפחותינו. אולם לצערנו, למרות תרומתנו המשמעותית למערכת החינוך, תנאי עבודתנו אינם הולמים תרומה ייחודית זו ולא את כישורינו (80% בעלי תואר ראשון, 20% בעלי תואר שני ו40% בעלי תעודות הוראה). תנאי העבודה בתוכנית קרב נקבעים במכרז שמפרסם משרד החינוך אך למרות זאת, הם רחוקים מרחק רב מתנאי העסקתם של עמיתינו המלמדים דרך משרד החינוך.

אנו עומדים בעיצומה של חופשת הפסח, חופשה בת כשלושה שבועות עבורה אנו מקבלים שכר של שבוע ועוד שני ימי שבתון וזאת רק לאחר שהאיגוד הוקם ב-2010 והחל את מאבקו על דרישות בסיסיות אלו. כיוון זה חייב להתרחב כיוון שישנן עוד חופשות רבות ללא שכר במהלך השנה, הגרועה מביניהן היא חופשת הקיץ, שנמשכת לרוב עד אחרי החגים, כשלושה עד ארבעה חודשים ללא שכר.

לחלק מעובדי קרב מסתיימת שנת הלימודים בפתאומיות במהלך חודש מאי או יוני. היקף המשרה שלנו משתנה ולא ידוע משנה לשנה, וחידוש העסקתנו נמצא בחוסר בהירות עד לתחילת שנת הלימודים בכל שנה.

בגין תנאי עבודתנו הירודים וחוסר הוודאות התעסוקתית, מדי שנה עוזבים כשליש מהעובדים את המערכת, ובמקומם נכנסים עובדים חדשים פחות מנוסים ומקצועיים. כך המערכת מפסידה אנשי חינוך איכותיים.

תנאים אלו לעובדי חינוך לא יכולים להיות מקובלים במערכת חינוך מתוקנת.

אנו מעוניינים להיכנס למערך החינוכי מתחילת השנה, ולהישאר בה עד סיומה, על מנת להמשיך ולהוות ציר משמעותי בתוך המערכת.

העסקה רצופה של עובדי קרב מתחילת ספטמבר הכרחית למערכת חינוך יציבה הרואה לנגד עיניה את טובת הילדים והמורים. היא תאפשר למנהלים ולמנהלות בתי הספר, ולגננות, להתנהל במערכת מסודרת, ברורה ויציבה ללא סתימת חורים ובלי להעביר את הנטל למורים/גננות של משרד החינוך שגם כך קורסים תחת הנטל.

אנו משערים שהמשרד הבין את חשיבות העסקתנו באופן רציף שכן במכרז הוגדרה במקור הכוונה לתשלום 11 חודשי שכר עבור כ-4,500 המורים והמדריכים – ראה מסמך ההבהרות מס' 4, מיום 5.7.09, ולכן תמוהה בעינינו ההרפיה מדרישה מוצדקת זו והכנסת סעיף שמתיר לקבלן העסקה ללא שום מחויבות שתוצאתה פגיעה קשה עוד יותר בעובדים – שכן כיום הקבלן (במקרה הטוב) משלם לעובדים שכר של 9 חודשים.

אנו מאמינים שהסיכוי לשנות את פני הדברים נתון בידיך ובידי נציגות העובדים. ביכולתנו לבחון במשותף את תנאי המכרז וכן את תפקודה הלקוי לדעתנו של חברת מרמנת שזכתה בו, ולשנות אותם.

אנו פונים אליך מתוך דאגה לעתיד החינוך בבקשה להסדיר את רצף העסקתנו מול כל הגורמים הקשורים להעסקתנו: העיריות/ המועצות, מנהלות/גננות, ועדי הורים, מרמנת וקרן קרב כדי שהשינוי יחול כבר משנה"ל הקרובה.

אנו מבקשים לקיים את וועדות ההיגוי המתקיימות בבתיה"ס ובגנים בהקדם האפשרי על מנת להתארגן טוב יותר לשנה"ל הקרובה.

אנו מבקשים תקציבים נוספים על מנת לאפשר לנו לעבוד החל מה-1/9 ועד לסוף השנה, כיאה לעובדי חינוך במערכת חינוך מתוקנת.

אנו עומדים על כך שתוספות אלו לא ישולמו על ידי ההורים, שגם כך קורסים תחת הנטל – בעיקר לאחר עליות המחירים ועליות מחירי הדלק שהשפיעו לרעה על המאזן הכלכלי של כל משפחה ואיש/ה בארץ.

לסיום, נשמח לקבוע איתך פגישה כדיי להבהיר ולהעמיק דברים ועל מנת לשמוע את עמדותיך ביחס לבקשות אלו.

נציגות "איגוד עובדי קרב"

כתובת ליצירת קשר במייל:

Karev.madrichim@gmail.com