יום ה': אסיפת הסברה של הסגל הזוטר במדעי החברה באונ' תל-אביב

ביום חמישי הקרוב תתקיים אסיפת הסברה של הסגל הזוטר בפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת תל-אביב. דובר ארגון הסגל הזוטר מסר כי "לארגון מגיעות מזה תקופה ארוכה פניות רבות בנוגע לעומס עבודה נלווה לתרגולים שדורש השקעת שעות עבודה רבות מהקבוע בהסכם השכר. עד כה, פנינו במקרים כאלה להנהלת האוניברסיטה כדי לשנות את אחוזי המשרה בהתאם. בשל התנהלות האוניברסיטה במקרים האחרונים, המעלה את הרושם שהאוניברסיטה איננה מעוניינת עוד בשיתוף הפעולה שהיה קיים בינינו בעבר בניסיון לפתור בעיות פרטניות, והפרות נקודתיות של הסכם השכר, וכן בעקבות בירור של ארגון הסגל אשר העלה את החשש שמדובר בעיה פקולטטית ולא יחידנית, אנחנו נאלצים לשקול צעדים ארגוניים".

אספת הסברה לחברי סגל זוטר בפקולטה למדעי החברה ביום חמישי תתקיים בין השעות 12:00 ל-14:00 בחדר 112 בבניין דן דוד. במהלך אסיפת ההסברה לא יתקיימו שיעורים ותרגילים של חברי סגל אקדמי זוטר בפקולטה. עוד מסר הדובר "אנו בוחנים כרגע בעיות דומות גם בפקולטות אחרות, ובמקרה הצורך המאבק יורחב גם אליהן. נשמח לקבל מידע על הפרות של הסכם השכר, בפקולטה למדעי החברה ובחוגים אחרים בקמפוס".

דובר הארגון הוסיף כי "חשוב לציין שהשכר של מתרגלים תלמידי תואר שני, גם כאשר התגמול הניתן בגין עבודתם תואם להסכם השכר, נמוך ביותר (שכרם של המתרגלים הוא כ- 4500 ש"ח למשרה מלאה). אין מדובר "רק" בתגמול לא הוגן על עבודה, דפוס שכר זה פוגע באקדמיה בשתי דרכים לפחות: ראשית, תרגול הוא אחד מהדרכים המרכזיות בהם תלמידים לתארים מתקדמים מתפרנסים. השכר הנמוך שניתן באקדמיה בישראל מאלץ מתרגלים לעבוד בעבודות נוספות. האפשרות להקדיש זמן למחקר מרכזית לאיכות המחקר ומהווה אחת הסיבות לכך שרבים מעדיפים ללמוד בחו"ל ולא בארץ, מדובר בגורם משמעותי בהברחת המוחות מישראל".

ועוד "העלות הנמוכה של העסקת מתרגלים בתואר שני פגעה מאוד בכמות המתרגלים הדוקטורנטים שמועסקים באוניברסיטה שכן העלות היחסית של העסקתם גבוהה מאוד. כך, מתרגלים פוטנציאלים רבים בעלי ניסיון בהוראה ובמחקר אינם מלמדים כיוון שהאוניברסיטה מבכרת מורים זולים יותר. להבנתנו, המודל הנכון הוא העסקה מתמשכת כמתרגלים מתמשכת מתחילת המסטר ועד סוף הדוקטורט, ודוקטורנטים גם הם אינם נתמכים באופן מספיק על ידי האוניברסיטה". נמסר כי "בשכר המתרגלים הלומדים לתואר שני אנו מטפלים במשא ומתן הארצי שעליו נעדכן במיילים הקרובים. במקרה הנוכחי, כאשר התגמול נמוך מהסכם השכר, הבעיות הופכות חמורות עוד יותר". 

על המו"מ לחידוש ההסכם הקיבוצי של הסגל הזוטר באוניברסיטאות:

http://www.maki.org.il/he/component/content/article/88/10802